Blog Sanne Bosmans – Motiveer je team voor verplichte bijscholing babyopvang

De verplichte bijscholing in de babyopvang staat voor de deur. Hoe zorg jij als (locatie)manager of pedagogisch coach ervoor dat je team vol enthousiasme deze nieuwste pedagogische inzichten tot zich willen nemen en goed gaan uitvoeren?

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Net zoals ik, ben jij er waarschijnlijk ook van overtuigd dat de babyopvang in Nederland een kwaliteitsboost kan gebruiken. Hoe waardevol zou het zijn als de baby’s in de Nederlandse kinderopvang geen overmatige stress meer ervaren, maar eenvoudig ontspannen en opgeladen zijn. Hoe mooi zou het zijn als alle pm’ers het plezier, de tijd en de energie voelen om continu sensitief responsief te reageren naar de baby’s. Ik vind het ontzettend mooi dat er extra tijd en geld geïnvesteerd gaat worden om te zorgen dat we de pedagogische kwaliteit in de babyopvang tot een topniveau gaan brengen.

Merk jij dat je alles op alles wilt zetten om je team mee te nemen in deze nieuwste pedagogische ontwikkelingen? Wil jij ook dolgraag dat de pm’ers hun pedagogische kwaliteiten optimaal inzetten? Simpelweg, omdat jij het allerbeste wilt voor de baby’s en omdat je weet dat investeren in de eerste prille jaren van essentieel belang is.

De valkuil is om hier als (locatie)manager of pedagogisch coach in alle gedrevenheid te snelle stappen in te gaan nemen. De kans is groot dat je, ondanks je gebrek aan tijd, al hebt gekeken welke cursussen het beste aansluiten bij de visie van je organisatie. Je hebt nu al zin om deze nieuwe kennis op te nemen en de pedagogische groei in je team te gaan zien.

Echter, het nemen van te snelle stappen voor je team, zorgt vaak voor weerstand. Het feit dat jij zo enthousiast bent, wil nog niet zeggen dat je team hier meteen om staat te springen. Dat bekent niet dat je team het niet wilt, maar dat de weg ernaartoe te snel gaat. Het verplichte karakter krijgt dan een te grote lading en de motivatie om op pedagogisch gebied te ontwikkelen komt dan niet vanuit intrinsieke motivatie.

Het woord ‘verplicht’ heeft een grote negatieve lading. Je kunt je vast wel voorstellen hoe jij het vindt als jij iets moet doen. Niet omdat je het zelf nou zo graag wilt, maar simpelweg omdat het moet. De kans is groot dat je de verplichting dan wel nakomt, maar met tegenzin.

‘Een mooie manier is om samen met je team de tijd te nemen om te brainstormen wat de bedoeling is van de bijscholing’

Dit is precies wat er ook gebeurt bij medewerkers die voelen dat ze de ‘verplichte’ bijscholing moeten gaan doen. Zij willen dolgraag gezien en gehoord worden. Hun stem en behoeften in bijscholing is van essentieel belang.

 

Ik neem aan dat jij de bijscholing voor je team niet alleen maar wil afvinken, omdat het moet. Je wilt dit waarschijnlijk wel doen, omdat je het belangrijk vindt om mee te gaan met de nieuwste pedagogische ontwikkelingen. Hoe fijn zou het zijn als al je teamleden net zo enthousiast zijn voor deze mooie bijscholingskansen?

De kunst is om het verplichte kader niet als verplicht te laten voelen, maar als iets wat iedereen vanuit intrinsieke motivatie omarmt. En dat kan! Het kost ‘alleen’ tijd. Tijd is nou net iets, waarvan je vaak het gevoel hebt dat je dit tekort komt. Maar het investeren in deze tijd voor aandacht voor de behoeften van je team, betaalt zich later dubbel en dwars terug. Simpelweg, omdat je team dan wil verbeteren.

Een mooie manier is om samen met je team de tijd te nemen om te brainstormen wat de bedoeling is van de bijscholing. Beantwoord bijvoorbeeld met elkaar de vragen: ‘Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de baby’s de beste opvang krijgen? Wat hebben de pm’ers nodig om het werk met plezier en energie ontzettend goed te doen?’

Als jij als (locatie)manager of pedagogisch coach voor deze kernvragen tijd neemt, dan verdient dit zich op langere termijn terug. Pm’ers voelen zich vanuit deze benadering namelijk gezien en gehoord. Ze voelen zich in hun kwaliteiten serieus genomen. Zij hebben daarnaast ook een stem in de type bijscholing.

Wanneer jij aan de emotionele behoeften voldoet, dan vergroot je de kans dat zij vervolgens helemaal openstaan voor de bijscholing. Zij zullen daarna vanuit intrinsieke motivatie alles op alles zetten om hun talenten te vergroten en te ontwikkelen tot wat nodig is voor de baby’tjes.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.