Blog Pauline Schellart – Durfkapitaal

Kinderen leren van buitenspelen. Ze spelen dan niet vanuit een afgesproken plan. Het ontstaat. Zo gaat het ook met mijn inspiratie. Het is er opeens, als ik ‘buitenspeel’. Tijdens interacties met mensen die buiten de kinderopvang werkzaam zijn.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Blog Pauline Schellart - Durfkapitaal

De boeiendste ontmoetingen zijn die met degenen die Ondernemer/Oprichter op hun visitekaartje hebben staan. Echter, zodra het woord kinderopvang over mijn lippen rolt, wordt de onbezoldigde consultant-knop ingedrukt. De geest is uit de fles. De ervaringsdeskundige is aan het woord en laat zich niet meer stoppen. Goedbedoeld advies. Ik dacht er na mijn puberteit vanaf te zijn. Herkenbaar?

Het toont aan – en dat is de leuke kant – dat we een dienst leveren met een hoge betrokkenheid. Ik kijk de potentie letterlijk in de ogen. We kunnen echt een love brand worden. Dan volgt de mindere kant: ‘Weet je wat jullie moeten doen? Meer verschillende diensten aanbieden. Kinderen naar hun sportclub brengen. Zwemles. Maaltijd. De was. Boodschappen,’ et cetera, et cetera. Zucht. Been there, done that.

Okee, we staan op een kruispunt. Niemand in de kinderopvang zal dat ontkennen. En niemand kan in de toekomst kijken. Ook een waarheid als een koe. Inmiddels zijn we net over de helft van de 7 magere jaren. Maar komen er nog 7 vette aan of is de opvang-melkkoe voorgoed gesneuveld? Natuurlijk kunnen we op het kruispunt gewoon rechtdoor gaan en duimen dat vroegere verdienmodellen weer relevant zijn als de economie aantrekt. Maar we kunnen ook een afslag proberen, een zijweg nemen. Ontmoetingen met externen dagen mij daartoe uit en dat werkt vooral als het een beetje schuurt.

‘Durf te durven. Bedenk nieuwe dingen, probeer en leer. Stop hier tijd en energie in. Investeer’

Management modegrillen zijn niet zo mijn ding, maar voor de Lean Start-Up methodiek maak ik hier een uitzondering. De gedachte is simpel en ook van toepassing op bestaande organisaties. De snelheid van verandering neemt alleen maar toe en daarmee wordt de levenscyclus van een bedrijf, dienst of product steeds korter. De organisatie dient zich steeds opnieuw uit te vinden in de pas met die veranderingen. Hoe werkt het? Je hebt een nieuw idee. Je maakt geen plan tot tien cijfers achter de komma. Nee, je probeert het uit. Je test je aannames, leert van de resultaten en past het idee weer aan. Door meerdere testrondes bouw je een dienst waar daadwerkelijk vraag naar is, met een verdienmodel dat werkt. Terwijl we geneigd zijn lineair te denken in een businessplan van A tot Z, gaat dit uit van een organische, experimentele vorm van ondernemen en met succes.

Durfkapitaal heeft een bedenkelijke connotatie als het om maatschappelijke dienstverlening gaat. Maar de drijfveer om te vernieuwen wordt in deze structuur vanuit het eigendom gestimuleerd. Dat is niet altijd zo bij een stichting. Gelukkig is iets nou eenmaal niet alleen goed of slecht. Maar er is zeker niks mis met immaterieel durfkapitaal. Durf te durven. Bedenk nieuwe dingen, probeer en leer. Stop hier tijd en energie in. Investeer. Laten we als kinderopvangorganisaties in 2015 dat immaterieel durfkapitaal op de balans zetten als schatplicht aan onze continuïteit.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.