Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Natalie Hollander – Ik heb niets te doen….

BSO De Stadsgeuzen biedt veel activiteiten aan en toch zijn er kinderen die de woorden: ‘Ik heb niets te doen, nergens zin in', soms uitspreken. In de meeste gevallen hebben ze dan wel zin in de computer, de telefoon of de Nintendo DS. Lekker computerspelletjes doen. Helaas voor hen staan wij hier als pedagogisch medewerkers niet altijd achter. De computer inzetten om vermeende verveling tegen te gaan.
Natalie Hollander

Meestal reageer ik met de woorden: ‘Dat is mooi en de kans om iets te verzinnen, misschien iets nieuws?!’ Of mijn optimistische woorden: ‘Weet je dat je creatiever wordt van verveling.’De kinderen kijken me dan vaak mopperig aan want daar zijn ze het totaal niet mee eens.

Hebben de kinderen gelijk? Is een spelletje op de computer een goede remedie tegen verveling?

Hebben de kinderen gelijk? Is een spelletje op de computer een goede remedie tegen verveling? Wat is die verveling eigenlijk, er is op de BSO namelijk zoveel voorhanden om je mee te vermaken: knutselmaterialen, speelgoed, een buitenplein en een gymzaal. Noem maar op. Toch is het niet zo eenvoudig.

In de de literatuur wordt over verschillende soorten verveling geschreven. Zo bestaat er  chronische verveling die regelmatig eindigt in een depressie. Er is verveling omdat je aanwezig bent bij iets wat je niet interesseert, maar toch aanwezig moet zijn, omdat je even niets hoeft of omdat er geen externe input is.

Verveling bij kinderen blijkt vaak voort te komen uit niet actief hoeven nadenken.

Verveling bij kinderen blijkt echter vaak voort te komen uit niet actief hoeven nadenken. Tijdens die fase gaat een kind fantaseren en bedenkt vervolgens iets om te doen. Dit zorgt voor het vrijkomen van de neurotransmitter dopamine, ofwel een geluksgevoel. Omdat het kind verzint en zelf tot een activiteit komt verandert het spectrum van ontevreden naar ontspannen en vrolijk.

Dat klinkt goed. Als kinderen zich vervelen op de BSO zijn ze dus ontspannen. Het actieve nadenken, op school van toepassing, is verdwenen en dus ontstaat er ruimte voor het bedenken van eigen activiteiten.

Meestal zijn ze binnen vijf minuten iets aan het doen. Ze verzinnen iets of sluiten aan bij een spel dat andere kinderen spelen.

Het feit dat de kinderen mijn woorden: ‘Joepie een verveelmoment, wat fijn en we gaan geen spelletjes op de computer doen’, niet met gejuich ontvangen dien ik voor lief te nemen. Meestal zijn ze binnen vijf minuten iets aan het doen. Ze verzinnen iets of sluiten aan bij een spel dat andere kinderen spelen.  Soms gaan ze in op het aanbod een bordspelletje te doen (met de pedagogisch medewerker), om daarna alsnog zelf een activiteit te ondernemen. Lang leve de verveling!

Kinderen met ADHD. Waar kom je ze niet tegen vandaag de dag? Op de BSO is dat niet minder. De gevolgen klevend aan deze diagnose kunnen heftig zijn. Onder andere die van onbegrip en afkeuring. Lees de vorige blog van Natalie

 

 

 

 

Natalie Hollander
Natalie Hollander is van oorsprong kunstenaar, maar na een opleiding tot pedagogisch medewerker werkte zij zeven jaar op een buitenschoolse opvang. In 2016 startte zij een kleinschalige buitenschoolse opvang in hartje Alkmaar, BSO De Stadsgeuzen. ‘Ondanks dat het niet altijd makkelijk is om bestuurder te zijn ben ik trots en blij, op mijn team én op mijn bso-kinderen. We maken we elke dag weer avonturen mee en doen nieuwe inzichten op, waar ik over blog.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.