Blog Monika Katinger – Leuke anekdotes

Als wij het over anekdotes hebben denken de meesten van ons aan grappige voorvallen van ons dagelijks leven. Tenminste – zo dacht ik er altijd over.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'Het proces van observeren
'Het proces van observeren

Maar de anekdotes die wij, pedagogisch medewerkers, schrijven in verband met het observeren van jonge kinderen hoeven niet grappig zijn. Er gaat zeker niet om een soort ‘prietpraat’, leuke uitspraken van kinderen die wij op mijn voormalige locatie hebben verzameld om hiermee ons crèchekrantje te verlevendigen.

Nee, de anekdotes die wij voor het observatiesysteem Kijk! gebruiken, zijn van een andere orde. We moeten zo objectief mogelijk naar een kind kijken en zo objectief mogelijk opschrijven wat wij zien. De anekdotes worden dan digitaal aan een bepaalde ontwikkelingslijn gekoppeld. Zo is het goed te volgen hoe een kind zich ontwikkelt.

Het proces van observeren, anekdotes schrijven en die aan de juiste ontwikkelingslijn te koppelen stond centraal op onze ouderavond eind september. Na een korte theoretische inleiding door onze locatiemanager Ellen hebben de aanwezige ouders zich per ‘vleugel’ verdeeld: ‘babyouders’ bij elkaar, ouders van verticale groepen bij elkaar en de ouders van peutergroepen bij elkaar. In elk van deze groepen hebben de ouders, uieraard onder begeleiding van pedagogisch medewerkers, een van tevoren voorbereide activiteit uitgevoerd. Tijdens het uitvoeren van de activiteit hebben andere collega’s anekdotes geschreven. Het streven was om voor elke ouder tenminste één anekdote te noteren. Daarna stonden de ouders voor een kleine uitdaging: voor elke anekdote de  juiste ontwikkelingslijn te vinden.

‘De ouders vonden het fijn om te zien hoe wij te werk gaan wat het observeren kinderen betreft’

Voor de ouders van twee peutergroepen van onze locatie hebben mijn collega’s Piet, Patricia en Flo een activiteit voorbereid: een vrij kunstwerk maken met als kleine aanwijzing het thema herfst. En de ouders waren creatief! Ze gebruikten allerlei materialen en na een kleine aansporing ontstonden er ook leuke interacties tussen de ouders. Want interacties ontstaan er altijd als kinderen met iets bezig zijn.

Samen met mijn collega Janine was ik met het schrijven van anekdotes bezig. Omdat de opkomst in de peutergroepen, jammer genoeg, niet echt groot was, konden we voor elke ouder een paar anekdotes schrijven. De ouders vonden het leuk om zelf naar de juiste ontwikkelingslijn op zoek te gaan. Natuurlijk konden zij het zelf doen! Er ontstonden gesprekken over de mogelijkheid om één anekdote aan verschillende lijnen te kunnen koppelen. Er kwamen vragen over de hoeveelheid tijd dat dit observatiesysteem vereist en hoe het op onze locatie wordt aangepakt.

De ouders vonden het fijn om te zien hoe wij te werk gaan wat het observeren kinderen betreft en wat het Kijk! in de praktijk eigenlijk is. Uitgaande van hun reacties was deze avond geslaagd! Het gemaakte kunstwerk hangt nu uiteraard in onze hal, zodat iedereen het kan bewonderen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.