Door een juiste analyse kunt u uw onderneming deels ‘beschermen’ en anticiperen op onverwachte wendingen in de toekomst. Hieronder een eenvoudig stappenplan om, als u dat nog niet heeft gedaan, alsnog een analyse van 2013 te maken. Persoonlijk gebruik ik bij mijn opdrachtgevers deze volgorde.
Klantanalyse
Waar hadden uw klanten het afgelopen jaar behoefte aan? Hoeveel klanten bent u kwijtgeraakt? Heeft dat alleen te maken met de bezuinigen of zijn er klanten overgestapt naar de concurrent? Probeer antwoord te krijgen op deze vragen. Tip: stuur een mail naar ‘oude’ klanten met een beoordelingsformulier.
Interne analyse
Kijk kritisch naar uw interne organisatie. Wat ging er goed en waar liggen de verbeterpunten? Is de sfeer in de organisatie goed? Welke bedrijfsonderdelen verdienen extra aandacht?
Concurrentieanalyse
Wie zijn uw directe concurrenten? Van welke concurrenten heeft u het meeste ‘last’? Weet u genoeg over uw concurrenten? Welke diensten bieden zij aan die u nog niet aanbiedt? Wat kunt u van hen leren?
SWOT-analyse
Een eenvoudige en inzichtelijke analyse om er snel achter te komen wat de sterkte kanten (Strength), zwakke kanten (Weakness), bedreigingen (Threat) en kansen (Opportunity) voor uw organisatie zijn.
SMART-doelstellingen 2014
Om haalbare doelstellingen op te stellen, kunt u eenvoudig de SMART-wijze gebruiken: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.