Blog Kirsten Fröhlich – Overdrachtsgesprekken

Alles goed gegaan? Geen bijzonderheden vandaag? Vragen die veel ouders stellen tijdens het ophalen van hun kindje. Een ouder die echt de tijd neemt voor een goede overdracht, lijkt een zeldzaamheid. Hoe komt dat nou? Zijn ouders werkelijk niet geïnteresseerd in hoe hun kind de dag heeft doorgebracht?
Kirsten Frohlich.jpg
Kirsten Fröhlich: 'Doet het recht aan het kind en doet het recht aan jou in je rol als professional? Heb je echt niets te delen?'

Pedagogisch medewerker krijgen vaak de indruk dat ouders moe zijn van een dag hard werken en het liefste zo snel mogelijk naar huis willen. Ze houden de overdracht daarom kort en zeggen: ‘Ja hoor, helemaal goed! Lekker gegeten, lekker gedronken en nog even buiten gespeeld. Niets bijzonders eigenlijk.’  Hoor jij jezelf ook wel eens zoiets zeggen? Doet het recht aan het kind en doet het recht aan jou in je rol als professional? Heb je echt niets te delen?

Wat je schetst is een algemeen beeld dat weinig zegt over het specifieke kind. Logisch dat ouders daar geen tijd voor willen nemen. Als je jezelf, de ouder en het kind serieus neemt, zou je het misschien anders willen doen. Maar hoe dan?

Ga even terug naar de meest gestelde vragen van ouders. Wat zou een ouder willen weten? Het algemene beeld of de bijzonderheden?

Bij het beantwoorden van de vraag ‘Alles goed gegaan?’ kan je vertellen wát er zo goed ging. Maak het specifiek en beeldend. Heeft het kind bijvoorbeeld heel geconcentreerd een hoge toren van blokken gebouwd, zelf een boterham gesmeerd en heel trots ‘ikke gedaan’ gezegd, een creatieve heksensoep gemaakt en andere kinderen geholpen met ingrediënten zoeken, met een grote glimlach zelf vormpjes uit het fruit gesneden, uitbundig en met rode wangen gedanst op muziek of juist helemaal ontspannen op zijn gemakje in een hoek een boekje gelezen? De meeste ouders zullen dan wel de tijd nemen om even te luisteren en misschien roept wat jij zegt ook wel vragen bij hen op. Juist die kleine details kunnen de belangstelling wekken. Mocht hij zelfstandig met een mes fruit snijden? Ging dat wel goed dan? Wat leuk dat dansen, dat doet hij thuis eigenlijk nooit. Welke muziek draaien jullie? Een boekje gelezen? Wilde hij niet met de andere kinderen spelen dan?

‘Ouders denken misschien dat de kinderen op deze leeftijd alles zelf kunnen vertellen, maar jouw waarnemingen zeggen ook iets over de manier waarop je vanuit jullie pedagogische visie naar kinderen kijkt’

Zo kom je meer te weten over wat ouders bezighoudt of waar ze zich wellicht zorgen over maken. Je kunt die zorgen misschien wegnemen en in ieder geval serieus nemen en echt in gesprek komen over de ontwikkeling van het kind. Zo krijgt de overdracht een pedagogische meerwaarde.

Op de BSO spreek je de ouders minder vaak. Daarom zijn de momenten waarop er wel een overdracht plaatsvindt extra belangrijk. Ouders denken misschien dat de kinderen op deze leeftijd alles zelf kunnen vertellen, maar jouw waarnemingen zeggen ook iets over de manier waarop je vanuit jullie pedagogische visie naar kinderen kijkt. Vertel bijvoorbeeld welke initiatieven je bij het kind hebt gezien, wat je is opgevallen in het samenspel met anderen of in welke stemming een kind uit school kwam. Ook als het niet mogelijk is om een uniek en volledig beeld te geven, kan je laten weten dat je betrokken bent bij het kind en de ouder. Wees wel eerlijk. Als je het kind die dag nauwelijks hebt gezien, verwijs dan door naar een collega of vertel iets over wat je eerder in de week is opgevallen of bijgebleven over het kind. 

Dus als een ouder vraagt of er nog bijzonderheden waren, dan denk jij voortaan: Ja natuurlijk! Als je werkt met kinderen is elk moment bijzonder en de moeite waard om over te vertellen. Probeer het maar eens.

DELEN
0
22
Kirsten Fröhlich
Kirsten Fröhlich is leidinggevende bij Kindercentrum 't Kickertje. Ze deed haar afstudeerproject voor haar opleiding Culturele en Maatschappelijk Vorming in een vluchtelingenkamp in Afrika en werkte in de jaren negentig als pedagogisch medewerker met vluchtelingenkinderen in Nederland. Van 2001 - 2012 werkte ze achter de schermen in de Tweede Kamer. Eerst als inhoudelijk medewerker Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bij de fractie van de Partij van de Arbeid en later als beleidsmedewerker en coördinator publieksvoorlichting bij GroenLinks. Volgde in 2013 een VVE training bij de CED groep en werkte als pedagogisch medewerker bij de Stichting Delftse Peuterspeelzalen. Werkt sinds februari 2015 als leidinggevende bij kindercentrum 't Kickertje in Den Hoorn (bso) en geeft de training Oog voor interactie. Startte onlangs met de opleiding video-interactiebegeleiding in de kinderopvang bij de Koreingroep en verzorgt workshops voor de Landelijke Vakgroep Aandachtsfunctionarissen Kindermishandeling. Houdt van schrijven en blogt over alledaagse dingen; klein geluk en verdriet, maar ook over mondiale zaken zoals vluchtelingen, politiek, samenleving en cultuur. Maar uiteindelijk gaat het altijd over haar grootste passie: de ontwikkeling van kinderen. Fotograaf: Bonny Haanappel

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.