Blog Jorn Leistra – Onze kinderen gaan de wereld vormen

Mijn laatste blog over innovatie voor Kinderopvangtotaal is lang geleden. De belangrijkste reden hiervoor is dat ik met mijn vriendin en onze twee meisjes drie maanden door Australië heb getrokken. Een bijzondere ervaring waar ik met heel veel plezier en wat heimwee op terug kijk. Nu ik weer een tijdje aan het werk ben, is het ook weer tijd om mijn blogs op te pakken.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Wat doe je als innovator bij KION kinderopvang, hoe ziet je werkweek eruit, waar haal je inspiratie vandaan, dat zijn vragen die de redactie van Kinderopvang(totaal), mij vorige week stelde. Graag wil ik jullie meenemen in een relatief nieuwe functie binnen de Kinderopvang.

Voordat ik de vragen kan beantwoorden is het belangrijk om te weten dat innovatie aan moet sluiten bij de missie, visie, ambitie en doelstellingen van de organisatie. Pas als je innovatiestrategie in lijn ligt met de strategie van de organisatie, kun je echt impact maken. KION heeft de afgelopen maanden haar missie en visie aangescherpt, waardoor we ook onze innovatie strategie aangescherpt hebben.

KION is een missie gedreven organisatie

Wij zien het als onze missie om elke dag bij te dragen aan het geluk van jonge gezinnen door kinderen een veilige en uitdagende omgeving te bieden, waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. En wij ontzorgen ouders bij het runnen van het gezin. Een gezin runnen met jonge kinderen is namelijk een klus. Hoe meer ouders en kinderen wij hiermee helpen, hoe groter onze maatschappelijke impact. Want als jonge kinderen opgroeien in een fijn en warm gezin dat soepel draait, is dat dé basis voor een liefdevol en gelukkig leven. Wie gelukkig is, heeft een positieve invloed op de omgeving. De kinderen die bij ons hun basis leggen, maken dus een verschil in hun verdere leven; zij zullen de wereld vormen. Onze medewerkers spelen hierin een cruciale rol; zij zijn de kracht van KION. Met onze medewerkers en samenwerkingspartners (scholen, gemeentes, kennisinstellingen en andere kindkenners) willen we elke dag van betekenis zijn voor kinderen en ouders.

De innovatie strategie

Als KION willen we elke dag van betekenis zijn voor kinderen en ouders. Met onze innovatiestrategie sluiten we hier naadloos op aan.

De vragen die we verder oppakken, zijn altijd ingewikkeld en vergen een andere blik op het probleem. We proberen te komen tot oplossingen die emotie en functie hebben en die de manier waarop mensen denken, voelen en acteren veranderen. Het gaat om het creëren van betekenisvolle belevingen, Uitgangspunt is dat klanten niet vragen om een nog grotere variatie aan producten, het gaat niet om het kunnen kiezen. Klanten willen een oplossing krijgen voor problemen. Leuk, maar hoe start je dan? Nou, we herformuleren ieder probleem tot een ontwerpvraag, formuleren de ultieme impact die we willen maken en we brengen de context en de beperkingen in kaart. Dat is ons startpunt. Vanuit daar doen we achtergrond onderzoek, etnografisch onderzoek, interviews, inspiratiesessies, brainstorms enzovoort. Daarnaast maken we alles visueel. We gaan op in de doelgroep. Wie zijn ze, hoe zien hun levens eruit, hoe ziet hun directe en minder directe omgeving eruit, hoe zijn hun relaties, welke activiteiten doen zij, welke keuzes maken ze en waarom, waar lopen ze op vast en waarop misschien juist niet? De aanpak is in alles menselijk.

De innovatie-aanpak sluit aan op de wijze waarop wij onze medewerkers zien. Zij zijn de kracht van KION! Zij zijn elke dag in contact met de kinderen en ouders om wie we geven en voor wie we het doen. Onze pedagogisch medewerkers staan met liefde voor hun vak op de locaties. Elke dag zijn zij van betekenis door te doen wat een kind nodig heeft om veilig en vol vertrouwen op te groeien: aanmoedigen, troosten, liefde en aandacht geven, grenzen stellen en lol maken. Dat vertrouwen hebben de kinderen nodig om op te groeien tot mensen die de wereld nodig heeft.

Kortom, wij leveren de mensen af die de wereld gaan vormen. En daar zijn we trots op.

Geen antwoord op de vragen

Nu realiseer ik me dat ik nog steeds geen antwoord heb gegeven op de vragen die de redactie mij stelde. Ik vond het echter belangrijk om eerst de context te schetsen waarin ik werk en wat wij als KION belangrijk vinden. Een tikkeltje eigenwijs hoort bij de rol als innovator 😉 Als je graag wilt weten hoe mijn werkdag eruit ziet en waar ik mijn inspiratie vandaan haal, hou dan Kinderopvangtotaal in de gaten. In mijn volgende blog zal ik uitvoeriger antwoord geven op de vragen.


Vorig jaar werkte een team met pedagogisch medewerkers aan een nieuw concept voor een duurzame bso. Jorn Leistra schreef een blogserie over dit project. Dit was zijn laatste blog hierover.


 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.