Blog Jolanda Rikers – Zo vroeg mogelijk

Deze week nam ik deel aan een interessante masterclass Top VVE georganiseerd door VINCI. Vinci is een netwerk van experts  vanuit de Brede school Academie, Sardes en Oberon.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Met een kring van wetenschappers en praktijkdeskundigen op het gebied van professionele leercultuur, ICT, communicatie, VVE en IKC/Brede School streeft zij naar kwaliteitsverbetering van het onderwijs, maar ook voorschoolse voorzieningen.

De bedoeling van de masterclass was om VVE-betrokkenen te informeren over de Top VVE-aanpak en inspireren tot verdere kwaliteitsversterking van VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie)

Niemand twijfelt aan het belang van Vroeg en Voorschoolse Educatie. Opmerkelijk genoeg leidt dat maar in weinig gevallen tot zichtbare resultaten. Terwijl er heus – buitenlandse – voorbeelden zijn die aantonen dat VVE effect kan hebben. Dat wekte de belangstelling van VINCI. Samen met een aantal experts werd gewerkt aan een Nederlandse VVE-voorziening met resultaat: TOP VVE.

Kenmerken van die aanpak zijn:

  • een veel sterkere nadruk op kwaliteit (rigoureus kwaliteitsbeleid)
  • een radicaal ander imago, presentatie en uitstraling, waardoor de VVE-voorziening een gewilde plek is voor kinderen, leidsters, leerkrachten, ouders en onderzoekers
  • meer deelnametijd: beginnen vanaf 2-jarige leeftijd, voorschoolse deelname met minimaal 6 dagdelen, vroegschoolse deelname minimaal 9 dagdelen
  • een meer effectieve en praktische benadering van ouderbetrokkenheid
  • een nauwe samenwerking tussen uitvoering en onderzoek

Inmiddels wordt de aanpak in een drietal gemeenten uitgevoerd: Dordrecht, Nijmegen en Lelystad.

Tijdens de masterclass werden we in een sneltreinvaart  door een interessant programma geloodst met praktijkvoorbeelden maar ook de wetenschappelijke invalshoeken van Top VVE.

Interessante inzichten waren, onder meer:

Op het gebied van handelen in de VVE

  • beperk de taaltoetsende interacties met kinderen (wat is dit?)
  • zet kinderen liever aan tot denken en praten
  • ga hierover een gesprekje aan met een kind

Op het gebied professionals kennisgemeenschap

  • verdieping is essentieel: kritische beschouwing en zelf versterken
  • academische houding: wees nieuwsgierig
  • geef ruimte en structuur (begeleiding)

Op het gebied van ouders en participatie 

  • durf te focussen op het gedrag, willen ze echt niet, kunnen ze het echt niet?
  • bied ouders steun
  • neem de tijd hiervoor

Maar het meest opmerkelijke leerpunt vond ik de analyse van een plaatje waarbij het verschil in leerontwikkeling van kinderen werd weergegeven: rood zijn de kinderen met laagopgeleide ouders en blauw kinderen van hoogopgeleide ouders. Aangegeven werd dat VVE ertoe doet, want kijk maar in de leeftijd 2,5 tot 4 jaar lopen de ‘rode’ kinderen wat in op de ‘blauwe’. Echter doordat de vroegschool er vaak weinig verder mee doet loopt de achterstand weer verder op. Om maar te zwijgen over het schooladvies in groep 8 en dat de verdere uiteenlopende scores in het voortgezet onderwijs.

Wat mij echter met meest verbaasde dat er helemaal niks werd gezegd over de periode voordat een kind 2,5 jaar is. Al bij de geboorte is er al sprake van een verschil en waarom laten die dan al verder oplopen.

Met andere woorden moeten we niet al vroeger beginnen en zo ja hoe doen we dat dan. Misschien toch maar kiezen voor het zo vroeg mogelijk aanbieden van het recht op 16 uur opvang.

Ik ben er meteen voor!

Lees hier de vorige blog van Jolanda over overnames in de kinderopvang en schaalvergroting ‘Groot, groter, grootst’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.