Onder supervisie van een extern bureau hebben we de aanpak van Richard Barrett omarmd. Richard Barrett is een internationaal zeer gewaardeerde stuwende kracht achter veranderingsprocessen in mens en bedrijf. Hij benadrukt daarbij een op normen en waarden gebaseerd leiderschap met een inspirerende bedrijfsvoering, die het grote potentieel aan creativiteit en productiviteit in de werknemer weet aan te boren. Barrett heeft vanuit zijn idealen en ervaring een model van bedrijfsvoeren ontwikkeld dat visie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en betrokkenheid werknemers, koppelt aan financieel succes en duurzaamheid. In zijn boek Liberating The Corporate Soul: building a visionary organisation uit 1998 beschreef hij dat de succesvolste organisaties met visie worden bestuurd en veel belang hechten aan het nastreven van waarden.
De vraag is nu: hoe creëer je zo’n organisatie en specifieker nog, hoe transformeer je een bestaand bedrijf in lijn met dergelijke visionaire organisatie?
‘Deze aanpak leverde voor ons verrassende nieuwe inzichten op’
We zijn gestart met het formuleren van onze nieuwe interne en extern missie en visie vanuit het 4why-model van Barrett (zie onderstaand). Hierbij zijn we gestart met het kwadrant linksonder: “Hoe willen we als organisatie groeien en ontwikkelen?”. Daarna wordt vier keer de ‘waarom-vraag’ gesteld vanuit de diverse invalshoeken. Deze aanpak leverde verrassende nieuwe inzichten op.
Op een tweede Barrett-spoor hebben we vanuit onze belangrijkste persoonlijke waarden gemeenschappelijke waarden gekozen. Per waarde hebben we richtlijnen voor gewenst en ongewenst gedrag (do’s en dont’s) geformuleerd. Deze ondersteunen ons bij het vertalen van de nieuwe strategie naar de werkvloer en vormt een leidraad in onze toekomstige besluitvorming.
Op 26 mei vindt en eerste personeelsbijeenkomst plaats. Ik ben erg benieuwd hoe deze aanpak zal overkomen.
Wordt vervolgd!