Blog Jolanda Rikers – Meer effect

Ik ben al jaren geabonneerd op de digitale nieuwsbrief van meereffect.nl, ook wel bekend onder de naam Getting Things Done. Meereffect is begonnen uit hun eigen enthousiasme over een manier van werken die wél goed werkt in deze tijd. Een systeem waar ze zelf erg blij van werden en waar ze ondertussen al tienduizenden klanten in de Benelux mee hebben kunnen helpen, waaronder ik.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jolanda Rikers-Kinder Opvang Kerkrade.jpg
'Het belangrijkste voordeel is dat je inbox elke dag minimaal één keer leeg is en dat voelt heel goed.'

Belangrijkste voordeel is dat je inbox elke dag minimaal één keer leeg is en dat voelt heel goed. Ze sturen elke 14 dagen een praktisch verhaal over slimmer leven, en dat abonnement is gratis. Deze week ontving ik in plaats van een Nieuwjaarsgroet, hun  tips en adviezen voor een gloedvol 2016, die ik jullie (en jullie partners of collega’s) niet wil onthouden:

  • Maak een nadenklijstje voor onderweg. Pak die lijst erbij als je langer de tijd hebt om over een item van die lijst na te denken, bijvoorbeeld tijdens een autorit, wandeling of treinreis. Kies vooraf 1 onderwerp waar je onderweg over na wilt denken.
  • Lees elke dag 10 minuten in een artikel, boek, blog, website om je vak bij te houden of zelf te leren.
  • Doe af en toe oordoppen in. Ook al heb je geen muziek aan staan, je wordt dan een stuk minder gestoord (tip van een trainingsdeelnemer).
  • Niet zo gek op lijstjes? Te creatief daarvoor? Gebruik een oude (schoenen-)doos als Later/Misschien lijst. Of verwen jezelf en koop een prachtige mooie nieuwe doos. Schrijf de dingen die je ooit eens wilt gaan doen (maar nu niet) op een kaartje en leg deze in de doos. Regelmatig grabbel je in de doos en laat je verrassen!
  • Blijven teveel klusjes in huis liggen? Maak in Evernote een “klus”-notitie aan waarin je al je huis-, tuin- en keukenklusjes noteert. Plan elke week een klus van in je agenda. Je partner zal blij met je zijn!
  • Plan een minddump aan het begin van 2016.
  • Evalueer je efficiëntie op gezette tijden. Plan een evaluatiemoment over 4 weken en verras jezelf met leerpunten van dat moment.
  • Als je met je e-mail worstelt, stel je dan voor dat je morgen wakker wordt en je e-mail is afgesloten, je kan er nooit meer bij. Welke dingen zou je dan nu anders moeten regelen en hoe ziet dat eruit?
  • Zorg dat je vaste afspraken / overleggen en dergelijke voor het hele jaar in je agenda hebt staan.
  • Met goede voornemens moet je zoveel, met deze voornemens moet je zaken dus niet doen. Wat neem jij je voor dit jaar niet meer te doen?
  • Zet alle alerts van je e-mailinbox uit: ze leiden alleen maar af en halen je uit je concentratie.
  • De kunst is om niet-routinezaken te koppelen aan routinezaken. Zo vergeet je nooit iets.
  • Kies er vaker voor om één ding tegelijk te doen. Meer aandacht voor wat je aan het doen bent en je doet het ook nog beter.
  • Leg nu alvast een aantal relaxmomenten voor het komende jaar vast. Plan vast een weekendje en regelmatig een avond door de week. Nu is je agenda (hopelijk nog redelijk) leeg. Een goede ontspanning helpt je ook weer om daarna weer fris aan de slag te gaan.
  • Ga van reminders naar reflectie. Voorkom allerlei belletjes, piepjes, pop-ups, notificaties uit angst iets te vergeten. Vertrouw op je lijsten en bekijk ze in korte reflectiemomenten, bijvoorbeeld aan het begin en het eind van de dag. Door je lijsten af en toe na te lopen, weet je wat je wilt en kunt doen en werk je veel rustiger dan wanneer je over vlaggetjes en belletjes aan hangt.

Veel succes!

De vorige keer schreef Jolanda een weblog over goede voornemens: ‘Voor 2016 wil ik mij danvoornemen meer medewerkers te ontmoeten.’ Lees haar weblog >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.