Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Jolanda Knorren – Samen sterker worden

In een vorige blog deelde ik wat prikkelende gedachten over ABCD. Oftewel Asset Based Community Building: wereldwijd de meest uitgewerkte vorm van community building.
blog-jolanda-knorren-
Jolanda Knorren

ABCD is geen methodiek, werkwijze of stappenplan. Meer een mindset: hoe verhoud je jezelf, als professional of bewoner, tot de buurt? Hoe kun je alles wat er in een buurt, en bij buurtbewoners, al aanwezig is ontdekken, versterken en verbinden?

Vanuit onze welzijnstak werken we al op deze wijze. ‘We focus on what’s strong, not on what’s wrong.’ We tackelen geen problemen en maatschappelijke vraagstukken, maar versterken het dagelijkse leven. Zodat mensen zélf, samen, de problemen in hun buurt kunnen oplossen. Vanuit wat ze elkaar te bieden hebben. Tijdens onze heidagen kwamen daar twee interessante invalshoeken bij. Wat kan het ABCD-gedachtengoed betekenen voor onze kinderopvang? En: voor onze interne organisatie? Want als Raster vormen we met bijna 300 mensen natuurlijk ook een gemeenschap. Hoe kunnen we wat wij, als collega’s, elkaar te bieden hebben ontdekken, versterken en verbinden?

Wat kun je inzetten bij die grote vraagstukken?

In de kinderopvang spelen grote vraagstukken waaronder de arbeidsmarktkrapte. Het is niet gemakkelijk vacatures (snel) ingevuld te krijgen. En door corona hebben we de afgelopen periode te maken gehad met veel ‘gedwongen’ ziekteverlof. Hoe houd je alles met elkaar draaiende? Een van de instrumenten die we daarbij kunnen inzetten is de buurt. Als we ouders niet alleen als klanten, maar ook als buurtbewoners zien, komen er ineens hele netwerken in beeld. Netwerken waarin allerlei mensen wel iets leuk vinden. En die met deze passies, talenten en verlangens (nog) niets doen. En dat wellicht graag willen. Opa’s, oma’s, grote broers en zussen, buurmannen en buurvrouwen die met wat ze leuk vinden om te doen het verschil kunnen maken op kinderopvanglocaties. Dat is een win-win situatie: het biedt pedagogische medewerkers ruimte om andere dingen te doen en we werken zo gemeenschapsversterkend. Door buurtbewoners die willen bijdragen aan de ontwikkeling van onze kinderen een podium te bieden. Zo ontstaan er weer allerlei nieuwe verbindingen en wordt het sociaal weefsel in die wijk sterker. Dan geven we echt invulling aan ‘it takes a village to raise a child’.

‘Je accepteert gemakkelijker hulp van iemand, als je die persoon een beetje kent’

Waarvoor is interne vertraging belangrijk?

Om onze interne organisatie te kunnen versterken vanuit het ABCD-gedachtengoed, is vertraging essentieel. En met vertraging bedoel ik ‘stilstaan’. Stilstaan bij elkaars werk, maar ook bij wie we, als mens, zijn. Denk eens aan je eigen sociaal netwerk. Hoe meer mensen je kent, des te meer hulplijnen heb je. Maar pas als je mensen beter leert kennen, ga je die hulplijnen ook gebruiken. Dat principe zag ik in het begin van de coronatijd. Toen waren er heel veel mensen die hulp aanboden en ook mensen die hulp zochten. Toch kwamen er lang niet zoveel matches tot stand als zou kunnen. Je accepteert nu eenmaal gemakkelijker hulp van iemand, als je die persoon een beetje kent. In onze eigen organisatie hebben we ook een mooi voorbeeld. Een tijd hebben we een interne talentenbank gehad. Met als doel elkaars ‘verborgen’ talenten in kaart te brengen en er gebruik van te maken. Maar zo werkt het niet. Je benadert een relatief onbekende collega niet om zijn of haar talent in te zetten voor jouw werk. Dus sta stil!

Hoe komen we samen verder?

De weg uit de impasse? We moeten samen meer informele momenten in ons werk creëren. In pauzes, tijdens lunches en personeelsbijeenkomsten; daar gebeurt het! Daar leer je elkaar echt kennen en groeit er een onderlinge band. Door die band groeit het onderling vertrouwen en weet je beter wat je aan elkaar hebt. En kunt hebben. Over welke assets (de A in ABCD) je samen beschikt. Op een individuele locatie is dit nog best te organiseren. Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld tussen een afdeling Bedrijfsvoering en pedagogisch medewerkers? En tussen locaties onderling? Feit is dat het niet vanzelf gaat. Dit samen informeel stilstaan om elkaar beter te leren kennen, moet je dus actief organiseren. Als organisatie hebben we medewerkers aangemoedigd om hiertoe voorstellen te doen in hun werkplannen voor 2023. En zelf heb ik er natuurlijk ook nog wel wat ideeën bij. Maar ik ben ook erg benieuwd naar voorbeelden in het land. En moedig jullie aan deze vooral in deze digitale community te delen! Zodat we samen sterker worden.

Ik val maar eens met de deur in huis: dit is een blog met prikkelende gedachten. Die gaan over de eerder aangekondigde nagenoeg gratis kinderopvang én de ontwikkeling van de Rijke Schooldag. Twee keer work in progress en twee dingen die laten zien hoe onze sector in beweging is! Lees hier Jolanda’s vorige blog >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.