Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blog Ilse Raasing – Samenwerken op papier of in het echt?

Kinderopvang en onderwijs dienen veel beter samen te werken. Dat is wat de overheid graag wil en ook uitspreekt. Ook onderwijs en kinderopvang werken graag samen maar er staat soms nog wel iets tussen ons in en dat heet “onbegrip” en “gelijkwaardig”. Zolang dat tussen ons instaat is het lastig om elkaar écht te vinden.
blog-ilse-raasing-samenwerken-op-papier-of-in-het-echt
De beleef-tuin. Foto: Ilse Raasing

Maar soms is het fantastisch om samen te werken en weten we elkaar te vinden op zowel visieniveau als op uitvoering.
Wij werken goed samen met scholen, we kennen elkaar, we spreken elkaar en weten elkaar te vinden wanneer we samen iets willen ondernemen. Er is sprake van een goede overdracht tussen kinderopvang en onderwijs en we zitten regelmatig met elkaar in overleg.
Maar soms kan je er meer uithalen.

Zo doen we dat met één van de basisscholen in Zuiderwoude. Zuiderwoude is een piepklein dorpje in Noord-Holland. Een straat met mooie ‘Waterlandse’ houten huizen in oud-grijs en roomwit en er staan veel boerderijen. Het ligt midden tussen de weilanden. Je hoort er kikkers kwaken, vogels fluiten en koeien loeien. Het is een soort dorpje waar je niet raar zou opkijken wanneer ineens een ‘Ot en Sien-meisje’ langs komt rennen met een hoepel en een stok.

Marieke is directeur van deze kleine school en wij hebben onze bso daar gestart. Een soort één en één is twee-module. We delen dezelfde visie, we geloven in de natuur en we geloven in samenwerken. En daarmee versterken we elkaar.

blog-ilse-raasing-samenwerken-op-papier-of-in-het-echt
Foto: Ilse Raasing

Vandaag had ik een afspraak met Marieke over het mogelijk maken van een extra ruimte voor onze bso. We zitten daar helemaal vol, ondanks dat het zo’n piepklein dorpje is en een kleine school. We bedachten samen om daar een win-winsituatie van te maken. School moest er iets aan hebben en de bso ook. Zo kwamen we uit op een atelier. Een ruimte waar kinderen hun creativiteit kunnen uiten in een prachtige groene omgeving.
Maar ook waar ze kunnen koken. Want de school heeft, samen met meehelpende ouders, een waanzinnige tuin gemaakt met o.a. ook een moestuin. En met die producten uit de moestuin moet je natuurlijk wel kunnen koken!

‘Je kunt de mooiste IKC’s op papier bedenken maar het gaat om het samen doen!’

Met Marieke is het fantastisch samenwerken. We begrijpen elkaar en we doen het voor de kinderen. Marieke is van het doen. Het type ‘we gaan het gewoon proberen’ en net even iets buiten de lijntjes kleuren. Je kunt ouders zien als ‘lastig’ maar je kunt ze ook juist betrekken bij je plannen en inzetten om de dingen te realiseren. En dat doet Marieke. Ze kijkt naar hoe ze samen met ouders kan komen tot een groter plan.

En daarom staat er nu een waanzinnige beleef-tuin, met leuke hoekjes, met vlinderstruiken, met een enorme tipi, met een regenton, een schommelnest, een enorme picknicktafel waar ze buiten ook onderwijs kunnen geven.

Dingen doen die kinderen aanspreekt en daardoor beter leren. Daar gelooft Marieke in, daar geloof ik in. En daar moet je dan wel je team in meekrijgen. En lang niet iedereen is altijd blij wanneer kinderen met baggerschoenen naar binnen lopen. Maar als je in iets gelooft dan moet je het uitdragen.

We leren van elkaar, we spreken elkaar aan wanneer dat nodig is, we spreken elkaars kinderen aan. Je kunt de mooiste IKC’s op papier bedenken maar het gaat om het samen doen! En dat kan pas wanneer je elkaar begrijpt, jezelf niet beter voelt dan de ander en met elkaar praat.
En het allerbelangrijkste: wanneer je begrijpt waar kinderen behoefte aan hebben!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.