Blog Corina Hülsman – Ambassadeur van je organisatie

Afgelopen week had KinderRijk haar jaarlijkse studiedag, ieder jaar weer een leerzame dag rondom een bepaald thema. Een hele dag waarop de pedagogisch medewerkers hun kinderen een dagje moeten missen, maar een inspirerend programma als alternatief aangeboden krijgen. Dit jaar was het thema ‘Kijk! KinderRijk!’, oftewel hoe kunnen we de trots die we allemaal hebben voor ons vak en de organisatie ook laten zien.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
'Op feestjes
'Op feestjes

In de ochtend waren er verschillende programma’s voor de vestigingen, maar in de middag kwam iedereen bij elkaar in de prachtige Schouwburg van Amstelveen. Het blijft bijzonder om alle collega’s weer te zien. Ook al zijn we een forse organisatie met ongeveer 500 werknemers, het voelt als één grote familie.

Allereerst werden toegesproken door de algemeen directeur Martijn van der Kroef. Zij vertelde heel open over zowel de krimp áls de kansen in de kinderopvang. Het is fijn dat er zo open over gecommuniceerd wordt, tenslotte gaat het ons allemaal aan het hart. Zij werd gevolgd door Aletta Smits, een enorm leuke en bevlogen spreker die ik al twee keer eerder heb mogen zien. Knap is dat, hoe ze dik een uur lang een hele zaal vol actievelingen stil en vol aandacht weet te houden!


‘Als medewerker ben je altijd, ook als je niet aan het werk bent, een ambassadeur van de organisatie’

Vol passie vertelde ze over ‘ambassadeurschap’ en met name hoe netwerken werkt. Zo vertelde ze over ‘six degrees of separation’, de theorie door een netwerk van maximaal vijf tussenschakels iedereen op aarde met elkaar verbonden is. Iedereen. Onderzoek van Facebook in 2011 toonde zelfs aan dat op Facebook iedereen maar een gemiddelde afstand van minder dan vijf tussenpersonen had. Als je bedenkt dat het 721 miljoen mensen zijn, dan geeft dat wel aan hoe snel een nieuwtje een enorme hoeveelheid mensen kan bereiken.

Dit betekent ook dat mond-tot-mond reclame erg snel kan gaan, zowel met leuke positieve verhalen als met negatieve. Zeker in lokale gemeenschappen, zoals bij ons waar een groot deel van de vestigingen in Amstelveen zit en mensen elkaar kennen van de sportclub, de  basisschool, de supermarkt … Het is goed om dit weer even te horen, want als medewerker ben je altijd, ook als je niet aan het werk bent, een ambassadeur van de organisatie! Op feestjes, social media… alles wat je zegt over je organisatie wordt gezien en gehoord. En doorverteld.

Wat is het laatste dat jij aan iemand hebt verteld over je werk of over je organisatie? Wat het positief of negatief? Zou het het anders hebben verteld als je wist dat diegene het aan 10 anderen zou doorvertellen?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.