Ben ik samen met mijn man boodschappen aan het doen. We vragen ons af: wat eten wij vandaag? Nu kijk ik wel eens naar die maaltijdpakketten van de supermarkt. “Die pompoensoep wil ik toch wel eens proberen”, zeg ik.
Mijn man zegt: “Moet je doen. Misschien vindt je collega dat ook wel lekker.” (Mijn man is meer van de vleesgerechten.) Nou ja, waarom ook niet? Gaan we weer met de kinderen koken.
Eén kind weet in elk geval al wat het is en is zeer enthousiast! “Pompom! Pompom! Pompom!” Een meisje van net een jaar verrijkt haar woordenschat en zegt ook “pompon”. Allemaal een stuk van de pompoen om te snijden. Wel even alvast in de magnetron een beetje voorgegaard zodat ze er met de broodmesjes ook echt doorheen kunnen.
‘We ruiken, we voelen, we koken!’
We benoemen alles wat er in de pan gaat. We ruiken, we voelen, we koken! En ja, dan is het thema regen. Past er toch prima bij? Regen, herfst, pompoen.
Wat is er lekkerder dan in de herfst met regen een heerlijke soep op het fornuis te hebben? Een beetje creatief met een thema omgaan kunnen we.
Een tijdje terug hadden we het thema: ‘Eet smakelijk’. Dan wilde er nog wel eens eentje voorzichtig proeven. Nu zaten 11 van de 12 kinderen aan tafel. Kom maar op!
Een vieruurtje. Zo heerlijk, zo knus! Het hoeft niet, mag wel. Een echte lekkernij voor zowel de leidsters als de kinderen.
‘We hebben zes weken lang het thema ‘eet smakelijk’ op de kinderopvang gehad. Uk en Puk heeft wel leuke activiteiten als voorbeeld en we hebben er ook wel een paar van gedaan maar we gingen voor verdieping. Echt koken. Het was wel een beetje een puzzel wat dan te maken. Je wilt de kinderen zoveel mogelijk zelf aan het werk zetten en het zo veilig mogelijk te doen.’ Lees de vorige blog van Alie