Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Alicia Kooijman – Kan innovatie het ijs breken in de kinderopvang?

Onderzoek namens Nieuwsuur geeft aan dat innovatie en ondernemen twee belangrijke kernbegrippen voor 2014 zijn als het gaat om economische vooruitgang. Maar zijn dat ook de kernbegrippen voor de kinderopvang?
Alicia Kooijman - Kan innovatie het ijs breken in de kinderopvang?
Foto: Alicia Kooijman

Sinds 2005 zou marktwerking in de kinderopvang alles beter maken. Acht jaar later na de invoering ervan blijkt dat het er voor het kind niet veel beter op is geworden, zo is te lezen in een artikel op het online opinieplatform De Correspondent. Wat kunnen we doen? Waar liggen de mogelijkheden? Joyn DayCare deed onderzoek.
Dankzij onze contacten met grote en kleine kinderopvangorganisaties door het hele land en het nieuws uit de markt en uit Den Haag, zien we een duidelijke trend. Kinderopvangorganisaties maken, zoals vele bedrijven, in onzekere tijden veel keuzes die zijn gebaseerd op de korte termijn. Het gaat om het nu, waarbij beslissingen directe impact moeten hebben voor de operatie. Dat is begrijpelijk, echter de impact van die beslissingen is vaak van korte duur. En in het ergste geval betekent het slechts uitstel van executie.

Kortetermijn denken is voor een aantal processen heel zinvol en goed. Simpel gezegd werkt het voor oplossingen die ook enkel voor korte tijd belangrijk zijn. Wanhoopsdaden hebben zelden tot blijvend resultaat geleid. Neem het voorbeeld van stunten met kortingen. Dat kan op korte termijn heel goed werken en zorgen voor meer klanten of extra verkoop van dagen. Maar is het ook de oplossingen voor een stabiele groei? Wekt het vertrouwen naar ouders? En straalt het de kwaliteit uit die je wilt waarborgen? Allemaal vragen die je moet stellen om ervoor te zorgen dat je beslissingen op de lange termijn rendabel zijn.


‘De vraag omtrent kinderopvang is veranderd en we moeten als branche niet vast willen houden aan gewoontes die 5 of 10 jaar geleden geldend waren’

Innovatie daarentegen is absoluut geen kortetermijn denken. Het vergt inzet en verandering, een toekomstvisie. Daarbij is het belangrijk dat je de vraag vanuit ouders over de ideale opvang mogelijkheden voor hun kinderen in de gaten houdt. Kinderopvang is niet meer vanzelfsprekend voor ouders. Laat staan dat ouders doordrongen zijn van het enorme belang van een kwalitatief goed pedagogisch klimaat. Uit Nederlands onderzoek blijkt dat ouders niet goed in staat zijn om deze pedagogische kwaliteit te beoordelen, waardoor ze er niet zo heel veel waarde aan hechten. Wij hebben het afgelopen jaar vaak geroepen: ‘Geef ouders het inzicht zodat ze zich de waarde gaan realiseren en de kinderopvang erop waarderen!’

De vraag omtrent kinderopvang is veranderd en we moeten als branche niet vast willen houden aan gewoontes die 5 of 10 jaar geleden geldend waren. We zullen met onze tijd mee moeten. Een belangrijke conclusie van De Correspondent: ‘Daar is een mentaliteitsverandering voor nodig’.

Innovatie biedt kansen, voor de korte termijn maar zeker ook voor de lange termijn. En daarin kun jij het verschil maken. We hebben het al eens eerder gezegd: ‘Afwachten is niet de oplossing’. Het komt neer op doen, want praatjes vullen geen gaatjes. We zien dat de kinderopvangbranche lang heeft gewacht op de overheid. Zonde, want dat kost veel tijd en energie. We moeten de handen ineen slaan en nadenken hoe we een verandering teweeg kunnen brengen. Namens Joyn DayCare kunnen we het niet vaak genoeg zeggen: ‘Laat zien wat je waard bent!’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.