Het ziet ernaar uit dat u de crisis in de kinderopvangbranche aan het overleven bent en daar mag u trots op zijn. Wat is de reden van uw succes? Wat zijn de kernkwaliteiten van uw organisatie? Heeft u daar de afgelopen maanden bij stilgestaan of heeft u zich ‘gewoon’ extra ingespannen om uw hoofd boven water te houden? Evalueer dan uw werkwijze, want blijkbaar werpt deze haar vruchten af.
‘U zult versteld staan wat een extra compliment of bosje bloemen voor een effect kan hebben’
Vier uw succes niet alleen, maar met uw compagnon en met uw medewerkers. Want successen vieren en dus uw medewerkers belonen is net zo belangrijk als hen vragen of ze een stapje harder voor u willen lopen in moeilijke tijden. Medewerkers voelen zich dan meer betrokken en ‘groeien’ van waardering. U zult versteld staan wat een extra compliment of bosje bloemen voor een effect kan hebben. Het is bewezen dat hierdoor de loyaliteit wordt versterkt: uw medewerkers zullen sneller positief over u spreken tegen bijvoorbeeld potentiële klanten op ‘ontmoetingsplaatsen’ (lees social media).
Een bedrijf als Apple is het uitstekend gelukt om van de eigen medewerkers ambassadeurs van de organisatie te maken. Uiteraard een droomvoorbeeld. Toch nuttig om aan te halen, omdat dit bedrijf – naar mijn idee – het toonbeeld is van ondernemerschap waar positief denken de boventoon voert. Door naar dit merk te ‘kijken’ kan op kleine schaal iedere ondernemer hiervan leren. Blijf positief communiceren over uw organisatie en bespreek uw mogelijke zorgen niet met de pm’ers, maar alleen met uw inner circle.