Blog Nathalie Camacho – Het geheim van goede kinderopvang

Ik heb laatst aan een manager in de kinderopvang de vraag gesteld wat het geheim is dat het haar lukt om elke dag aandacht te hebben voor ontspanning en werkplezier, ondanks de toenemende hoeveelheid werk dat op haar bordje ligt. Haar antwoord was: de mens blijven zien.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Nathalie Camacho.

Dit raakt me diep, want dat is waarom ik Forsa Pedagogiek heb opgericht. In al mijn (online) trainingen en lezingen is dat de kern, want jij hebt als mens zoveel impact op het leven van een ander, een collega of een kind. Daar hoef je helemaal niets voor te doen, want dat gebeurt al door jouw aanwezigheid. Een jong kind kan dat op een hele duidelijke manier al laten zien, denk maar eens terug aan het filmpje van het still face-experiment.

In de waan van de dag en de snelheid waarin we leven, zijn we niet continu bewust dat onze aanwezigheid (of afwezigheid) iets doet met een ander. Ik zie ook de trend dat we steeds minder echt aanwezig zijn. Hoe aanwezig ben je in je gesprekken? Toon jij bijvoorbeeld oprechte interesse als je eigenlijk een vol hoofd hebt en een deadline die in je nek hijgt? Zie je de ander echt als je eigenlijk ook vooral de enorme berg werk ziet wat je allemaal nog moet doen vandaag?

In de kinderopvang is de mens ons instrument om pedagogische kwaliteit te creëren, een sterke omgeving waarin kinderen opgroeien en ontwikkelen. Daarom raakt het antwoord van deze manager mij zo, want als we dit weten dan moeten we toch elke dag aandacht hebben voor de mens? Dan is het noodzakelijk dat we de mens in het jasje van de pedagogische professional echt blijven zien.

Kinderen hebben een veilige basis nodig, zodat ze tot ontwikkelen kunnen komen. Dat weten we als kinderopvangprofessionals allemaal. In de kinderopvang zien we dat ook de medewerkers zich kunnen ontwikkelen. De wetenschap geeft ons nieuwe inzichten, de wet- en regelgeving geven ons nieuwe kaders en dat brengt verandering met zich mee. We willen en moeten ons blijven ontwikkelen als we als kinderopvang echt onze waardevolle bijdrage willen leveren aan de ontwikkeling van kinderen, anno nu.

‘Wil je meer kwaliteit, dan heb je meer aandacht nodig voor de mens’

Dat betekent gelukkig dat alle kinderopvangorganisaties serieus aan de slag gaan met de ontwikkeling van medewerkers. Opleidingen en cursussen worden gezocht, er wordt gekeken naar de planning, de kosten, de communicatie om dit allemaal te organiseren. Het is een hele klus en wat het extra uitdagend maakt is dat er vaak ook nog een deadline aan verbonden zit.

In het organiseren van deze enorme klus wat bijdraagt aan de ontwikkeling van de pedagogische professionals en de kwaliteit van de kinderopvang, vergeten we goed te kijken naar de mens. Ook volwassenen hebben een aantal randvoorwaarden nodig om tot ontwikkeling te komen. Het is niet zo dat wanneer je als organisatie de hele klus hebt geklaard en de medewerkers met de cursus/opleiding kan starten, dat dan de ontwikkeling en groei als vanzelf volgt.

Wil je meer kwaliteit, dan heb je meer aandacht nodig voor de mens. Ik hoor je al denken, daar heb ik geen tijd voor, hoe moet ik dat organiseren? Als dit bij jou opkomt, dan is dat een teken van dat je meer ontspannen mag gaan werken, zodat je net als deze manager ervoor zorgt dat de medewerkers gewaardeerd, erkent en gehoord worden en er altijd ruimte is voor een gesprek. Dit is namelijk de kern om goede kinderopvang te creëren, want in samenwerking met je teams zorg je voor ontwikkeling en groei in pedagogische kwaliteit.

Wil je leren hoe je ook meer ontspannen kan werken? Op 20 januari geef ik een online live training waarin jij leert hoe je dit geheim eigen kan maken. Hoe je elke dag, ondanks de drukte en bergen werk, aandacht kan hebben voor de mens. Reserveer je kaartje voor de training ‘ontspannen werken’ via forsapedagogiek.com.

‘Ik zie veel hardwerkende professionals in de kinderopvang, zowel de pedagogische medewerkers als de coaches en managers. Ze werken zich allemaal een slag in de rondte, ze hebben zoveel te doen en ze willen het graag goed doen voor iedereen. Maar door dit te doen verliezen ze, zonder hiervan bewust te zijn, uiteindelijk het kind uit het oog.’ In haar vorige blog geeft Nathalie 3 tips om minder hard te werken, voor meer pedagogische kwaliteit. Lees de blog

0
2009
Nathalie Camacho
Nathalie Camacho
Nathalie Camacho is eigenaar van ForsaPedagogiek.com en werkzaam als pedagogisch coach/beleidsmedewerker bij Ska kinderopvang. Ze gelooft dat de kinderopvang echt van betekenis is in de ontwikkeling van kinderen. Als coach, spreker en trainer deelt ze haar passie, kennis en kunde over het creëren van sterke teams met 'harTwerkende' professionals. Zo helpt ze kinderopvangorganisaties bouwen aan een sterke pedagogische omgeving. Haar focus ligt op aandacht voor het team, aandacht voor het jonge kind en aandacht voor ontwikkeling met als resultaat ontspannen werken, werkgeluk en pedagogische kwaliteit.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.