BKK stopt in huidige vorm en zoekt naar invulling toekomst

De toekomst van Bureau Kwaliteit Kinderopvang is ongewis. Er is nog geen nieuw programma voor BKK ontwikkeld voor de komende jaren en het huidige programma loopt eind van dit jaar af. BKK-directeur Yvette Vervoort is daarom in gesprek met veertig stakeholders om te kijken welke rol zij voor BKK nog zien weggelegd. Tijdens een bijeenkomst kunnen directeuren van kinderopvangorganisaties meepraten over BKK 3.0.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
© Ralf Gerard / JOKER / picture alliance

Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) is sinds 2008 een begrip in de Nederlandse kinderopvang. Met overheidsbijdragen voerde het bureau allemaal opdrachten uit om de kwaliteit van de kinderopvang te verbeteren. Hiervoor werd steeds een nieuwe kwaliteitsagenda samengesteld in overleg met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.  Bekende programma’s van de laatste jaren zijn het verbeteren van de taal- en interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers, het ontwikkelen van de Pedagogisch kaders en het Pedagogisch curriculum en de ontwikkeling van zelfevaluatie-instrumenten voor de sector.

In gesprek

Eén van de taken die de huidige directeur Yvette Vervoort meekreeg van het ministerie was om vorm te geven aan de toekomstige positie en activiteiten van BKK. ‘Ze wist dus dat de toekomst van BKK open stond toen ze er afgelopen januari aan begon’, vertelt BKK-woordvoerder. Mascha Boelaars. Zij schat in dat Vervoort inmiddels zeker de helft van de stakeholders gesproken heeft. Dit zijn onder andere directeuren van kinderopvangorganisaties en scholen, organisaties zoals het NJi en Sardes en andere belanghebbenden/betrokkenen.

Reflectiebijeenkomst

Op 14 mei hebben andere kinderopvangdirecteuren nog een kans om hun wensen en verwachtingen voor BKK 3.0 te delen. Dit kan tijdens een reflectiebijeenkomst bij de Bergse Bossen in Driebergen. Van 13.—tot 13.30 uur is er een lunch. Daarna kunnen aanwezigen in gesprek gaan over de toekomst voor BKK. Opgeven kan via info@stichtingbkk.nl. Let op: alleen houders/directeuren van kinderopvangorganisaties zijn welkom.

Afwachten

‘Richting het einde van een programma was het voor ons altijd wel spannend hoe de toekomst eruit zou zien bij BKK, vertelt Boelaars. ‘Maar nu is het extra spannend.’ Er werken in totaal vier mensen bij BKK. Het huidige programma loopt in ieder geval aan het einde van het jaar af. Na de gesprekken met stakeholders en de reflectiebijeenkomst zet Vervoort alle reacties op een rij en legt haar advies over de toekomst van BKK voor aan het bestuur. Daarna gaat BKK met het ministerie om tafel.

Positieve reacties

Uit de reacties tot nu toe blijkt volgens Boelaars wel dat BKK nog steeds van toegevoegde waarde voor de branche is. ‘We krijgen nog steeds veel positieve reacties op onze bijeenkomsten en trainingen. De studiedagen over aandacht voor de allerjongsten waren al snel vol. De animo voor de leergang voor directeur/bestuurders is groot.  Geen van de benaderde stakeholders wilde niet in gesprek gaan over de toekomst van BKK.’ Boelaars zou het jammer vinden als de opgebouwde kennis binnen BKK verloren gaat.

Pedagogenplatform

De aankondiging dat BKK in de huidige vorm stopt, komt kort na de bekendmaking dat het Pedagogenplatform stopt.  Zij stoppen per 1 mei 2019 omdat het doel van het platform is bereikt: pedagogiek heeft in de kinderopvang een vaste plaats op de agenda. Met de wettelijke verplichting van de pedagogisch coach is het pedagogisch beleid ‘erkend en verankerd’.

Uiterlijk september wordt duidelijk hoe de toekomst van BKK eruit gaat zien vanaf 2020.

Bureau Kwaliteit Kinderopvang (BKK) legde zich in 2018 en 2019 vooral toe op de implementatie van het pedagogisch curriculum en de zelfevaluatie door houders. Lees meer over het huidige programma van BKK

1 REACTIE

  1. Het zou heel jammer zijn als de BKK stopt. Het cyclisch kwaliteitsdenken en de verankering daarvan in de dagelijkse werkzaamheden vraagt nog steeds veel aandacht. Juist het koppelen van kwaliteit aan de ontwikkelingsmogelijkheden binnen de branche is nog onderontwikkeld. Kwaliteit is geen gegeven, geen punt dat je bereikt, maar een landkaart die je meeneemt op reis, je blijft steeds weer opnieuw je positie op de kaart bepalen, evalueert en bepaalt een nieuwe koers op weg naar je zelfgekozen doel. Organisaties helpen met het ontwikkelen van hun kwaliteitslandkaart zou een dankbare taak zijn.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.