Asscher heroverweegt nieuwe financiering

Minister Asscher bekijkt opnieuw alternatieven voor een nieuwe financieringsstructuur van kinderopvangtoeslag. Het project loopt daardoor zo’n grote vertraging op, dat invoering op 1 januari 2018 niet meer haalbaar is. De nieuwe financiering gaat op z’n vroegst op 1 januari 2019 van start.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
1 Asscher staat open voor alternatieve financiering.jpg
Asscher wil dat de kinderopvang een grotere verantwoordelijkheid krijgt in de afwikkeling van kinderopvangtoeslag. - Foto: ANP Photo

Dit maakt minister Asscher van Sociale Zaken bekend in een brief aan de Tweede Kamer. In de brief reageert hij op het advies van het Bureau ICT-toetsing (BIT). Het BIT doet aanbevelingen voor een zo geruisloze overgang van het huidige financieringsstelsel via de Belastingdienst naar een financiering via DUO. Ook komt het bureau met drie alternatieve financieringsstructuren.

Verantwoordelijkheid ouders

Minister Asscher wil ouders ontlasten met een nieuwe financiering. Nu ligt de verantwoordelijkheid nog bijna volledig bij hen. Asscher wil dat de kinderopvang een grotere verantwoordelijkheid krijgt in de afwikkeling van kinderopvangtoeslag en dat het risico dat ouders te veel of juist te weinig kinderopvangtoeslag ontvangen, verkleint.

Digitale portemonnee

Met het voorgestelde systeem van minister Asscher wordt kinderopvangtoeslag via een digitale portemonnee van DUO op de rekening van de kinderopvangorganisatie gestort. Ouders hoeven alleen het resterende bedrag naar de kinderopvangorganisatie over te maken. DUO wordt de uitvoerder van dit systeem.

Welke knelpunten worden er nu ervaren met de huidige financieringssystematiek van kinderopvangtoeslag? ‘De kinderopvangtoeslag is de duurste regeling’. Deze en vijf kenlpunten op een rij.  Lees meer

Heroriëntatie

Vanuit de kinderopvangbranche kwam er al snel kritiek op dit voorstel. Via een speciale internetconsultatie bleek dat veel kinderopvangorganisaties veel risico’s zien in de nieuwe financiering. Minister Asscher zegt deze kritiek graag op een rij te zetten en stelt daarom een heroriëntatie van de financieringsplannen voor. Daarin overweegt de minister ook alternatieven voor financiering. De minister vraagt zich in zijn Kamerbrief openlijk af of zijn voorstel nog steeds de beste oplossing is. Na het zomerreces komt de minister met de uitkomsten van deze heroriëntatie. In de tussentijd gaat hij in gesprek met oudervertegenwoordigers en kinderopvangorganisaties.

Technologie

Het BIT-advies houdt de minister volgens eigen zeggen ‘een spiegel voor’. Hij heeft de alternatieven van BIT gelezen, maar mist hier en daar wel de onderbouwing van hun conclusies en aanbevelingen. Concreet komt het BIT met drie aanbevelingen: onderzoek alternatieve oplossingen, stuur stevig op mijlpalen en kies voor bewezen technologie en start de afbouw bij de Belastingdienst pas als de dienstverlening bij DUO goed werkt.

Overgang Belastingdienst naar DUO

Over dat laatste heeft minister Asscher zijn twijfels. ‘Dat betekent dat er pas na zes kwartalen na de constatering dat de dienstverlening bij DUO operationeel is, de nieuwe financiering in werking kan treden. Dat is namelijk de tijd die nodig is voor een zorgvuldige afbouw van de huidige kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst.’ Dat is tijdrovend en duur, vindt de minister. Wat hij wel opvolgt is het nagaan van alternatieve oplossingen, het gebruik van bestaande ICT-bouwstenen en hij wil gaan sturen op mijlpalen.

Vastgesteld inkomen ouders

Tot slot gaat de minister in op drie alternatieven van nieuwe financiering, aangedragen door het BIT. Zij raden onder andere aan om de huidige systematiek te behouden, maar alleen het geschatte inkomen van ouders vast te stellen op het inkomen van twee jaar terug. Minister Asscher belooft naar deze oplossingen te kijken, maar geeft ook aan dat met deze halve oplossingen de ervaren problemen (met name door ouders) niet op te kunnen lossen.

Meer weten? Download het BIT-advies en de Kamerbrief van minister Asscher

Lees hier welke alternatieven het Bureau ICT-toetsing (BIT) doet en de reactie van minister Asscher erop.

2 REACTIES

  1. De hoogte van de toe te kennen toeslag is afhankelijk van wat de ouders doorgeven (inkomen, werkuren etc). Hoe kun je dan de Kinderopvang verantwoordelijk stellen voor te veel of te weinig ontvangen toeslag. Wij kunnen ouders toch niet dwingen om regelmatig inkomensgegevens en werkuren aan ons door te geven????? Het gebeurt nu al regelmatig dat ouders vergeten of nalaten de juiste gegevens door te geven. Als de verantwoording voor de hoogte van de toeslag bij de Kinderopvang komt te liggen dan worden ouders hier nog makkelijker mee. Daar kunnen Kinderopvangorganisaties toch niet verantwoordelijk voor gesteld worden…………..

  2. Lees alle reacties
  3. Wanneer ouders kinderen krijgen zijn de ouders vanzelfsprekend verantwoordelijk, ook voor de kosten van de kinderen. Dat hoort bij het ouderschap. Er is geen reden om dit bij de ouders weg te halen. Pampers gebruiken we graag in de kinderopvang, maar de overheid hoeft dit niet bij de ouders toe te passen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.