Wetenschappers van de Universiteit van Wisconson-Madison gingen, onder leiding van onderzoeker Seth Pollak, aan de slag met MRI-scans van 398 kinderen en jong volwassenen. Zij waren tussen de 4 en 22 jaar oud. Gekeken werd naar hun sociale achtergrond en hun (leer)prestaties op school. De onderzoekers zagen een duidelijk verband.

In Nederland leven meer dan 600.000 kinderen in armoede. Zij lopen daardoor steeds meer risico op sociale uitsluiting. Lees meer >>
Armoedegrens
Hoe meer ouders verdienen, hoe meer grijze hersencellen kinderen hebben. Dat verklaart maar liefst 20 procent van de verschillen tussen schoolprestaties van kinderen, zagen de onderzoekers. Kinderen die onder de armoedegrens leven, bleken gemiddeld 8-10 procent minder grijze hersencellen te hebben. Kinderen van ouders die 100 – 150 procent van het minimuminkomen verdienen, hebben 3 tot 4 procent minder grijze hersencellen.
Schoolprestaties
Het is niet voor het eerst dat onderzoek het verband aantoont tussen armoede en schoolprestaties. Eerder onderzoek wees bijvoorbeeld uit dat kinderen uit arme gezinnen 4-7 punten lager scoren op standaard tests dan kinderen uit rijkere gezinnen. Armoedebestrijding kan dus een prima middel zijn om schoolprestaties in Nederland nog verder te verbeteren.

Door de bezuinigingen haakten de laatste jaren juist ouders met een lager inkomen af in de kinderopvang. Lees hier meer over deze (zorgelijke) ontwikkeling >>

Maak jij je zorgen over het feit dat de kinderopvang steeds minder kinderen uit lagere inkomensgroepen opvangt? Wat moet er gebeuren om dit tij te keren, vind je? Reageer >>