Het is een vrij technische brief, maar wel een die noodzakelijk is na alle verplichte technische aanpassingen aan de stint. De fabrikant maakt duidelijk dat het níét gaat om aanpassingen van de huidige stint, maar om een nieuw te bouwen voertuig dat voldoet aan het tijdelijke toelatingskader, waarmee de Tweede Kamer onlangs akkoord ging.
Stappenplan
In de informatie staat een stappenplan met tijdlijn voor het leveren van het nieuwe model stint. Begin mei wordt de nieuwe Beleidsregel ‘aanwijzing bijzondere bromfiets’ van kracht en vindt de RDW-scan van het prototype van de Stint 2019 plaats. Ook worden in deze maand de onderdelen voor de nieuwe stint ingekocht, testcertificaten behaalt en de oude stints opgekocht. Vanaf juli start de productie van de Stint 2019, de rijtrainingen van de gebruikers en worden de nieuwe stints, tot slot, uitgeleverd aan de gebruikers.
Specificaties
In het document is een officiële tekening te vinden van de nieuwe stint, inclusief een beschrijving van de hoofdcomponenten en een specifieke beschrijving van de bedieningsfuncties op de stuurkolom. Ook is er een tabel met de technische specificaties. Zo is de maximale snelheid ingesteld op 17,2 kilometer per uur, is het voertuig 233 centimeter lang en 110 centimeter breed. Er is in die nieuwe stint, net als in de vorige stint uit 2011, ruimte voor tien kinderen. Maar, daarbij vermeldt de fabrikant wel dat dat afhankelijk is van het besluit van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wat betreft het aantal zitplaatsen. Naar aanleiding daarvan zullen er acht of tien zitplekken worden gerealiseerd.
Blackbox
In het nieuwe model is een communicatiebox aanwezig. De sensoren in deze ‘blackbox’ registreren onder andere temperatuur, GPS, acceleratie en hoeksnelheid (gyroscoop). Afwijkend rijgedrag wordt gesignaleerd en er wordt bijgehouden of de stint toe is aan onderhoud of vervanging. Deze informatie kan per stint op elk moment en op afstand uitgelezen worden. Bij opvallend rijgedrag wordt er bijvoorbeeld een melding verstuurd naar de kinderopvangorganisatie die de stint gebruikt. Met behulp van de GPS-posities kunnen organisaties controleren of de voertuigen op veilige routes worden ingezet.
Kosten
Een abonnement op de Stint 2019 kost de afnemer € 250,- inclusief btw per stint per maand. Het oude Stintabonnement komt daarmee te vervallen. De fabrikant vraagt een toezegging van twaalf maanden gebruik van het Stintabonnement, daarna is deze maandelijks opzegbaar. Organisaties die de stints hebben gekocht, ontvangen een nieuw model voor € 3.000,- inclusief btw per stint. Het startset, waaronder de bak en overkapping, passen op het nieuwe onderstel en kunnen dus gebruikt blijven worden. De kosten voor een nieuwe stint (inclusief startset) bedragen € 9.680 inclusief btw.
Rijtraining
Prodrive Academy uit Lelystad gaat de rijtrainingen voor het gebruik van de nieuwe stint verzorgen. Voor de stint zijn drie rijtrainingen ontwikkeld:
- Een Stint-gebruikerstraining op locatie bij bso’s
- Een Stint-mentortraining voor bestuurders die namens bso’s medewerkers opleiding
- Een Stint-training waarbij grote groepen tegelijk gebruikerstraining krijgen
In de rijtraining komen verschillende onderdelen aan bod: een introductie van de Stint, voertuigbeheersing, onderhoud en de Stint in het verkeer. Na het succesvol afronden van de E-learning ontvangen cursisten een Stint-certificaat. Kosten: € 65,- per cursist. Voor de praktijktraining moeten cursisten eerst een online training volgen, die voorbereidt op het rijden met de stint.