Eerder vandaag meldde RTL Nieuws dat de fabrikant van de Stint naar de rechter stapt vanwege het verbod. Het bedrijf Stint Urban Mobility heeft tot dusver echter alleen gezegd dat het in overleg wil met het ministerie. De rechtszaak is dus nu wel aangespannen door de gastouder van de kleinschalige kinderopvang in Almere.
Vervangend vervoer
De jurist van Het Kinderstraatje, Werner van Bentem, zegt dat het verbod kinderdagverblijven geld kost omdat ze vervangend vervoer moeten regelen. De minister houdt, vervolgt van Bentem, ook geen rekening met de belangen van gebruikers van de elektrische bakfietsen.
Technische constructie
Uit het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kwamen twijfels naar voren over de technische constructie van de Stint. Volgens de ILT kan een van de stroomkabels loslaten door oververhitting of als de zogeheten gasveer afbreekt. Omdat de handrem niet krachtig genoeg is, is het in die gevallen onmogelijk om op tijd te remmen. Maandagavond werd daarom besloten de Stint niet langer toe te staan op de openbare weg. ‘Ik besef dat dit een ingrijpend besluit is, met ook praktische gevolgen voor de kinderdagverblijven. Maar iedereen realiseert zich dat de veiligheid vooropstaat. Daarom heb ik dit besluit genomen’, zei de minister.
Bizar
Kort na het besluit om de Stints op openbare wegen te verbieden, reageerde Stint-directeur Edwin Renzen kritisch. ‘Bizar dit. Voor ons als bedrijf is het afgelopen. Er zitten kinderen in het voertuig, de veiligheid staat voorop. Voor ons is de Stint nog steeds veilig. Dat vond de minister ook, maar tien dagen later ziet ze dat ineens heel anders. Ze hebben van de Stint een speelbal gemaakt.’ De inspectie had enkele dagen voor dit besluit aan Renzen voorgesteld om alle Stints die in gebruik zijn in Nederland terug te roepen, maar dat wilde hij niet doen. Daarop besloot de ILT de minister te adviseren de Stint per direct te verbieden op de openbare weg.