De kinderopvang is eigenlijk net een mini-samenleving. Kinderen leren al op jonge leeftijd dat niet iedereen hetzelfde is, dat je conflicten positief kunt oplossen, dat je in een groep met elkaar moet overleggen en dat je samen verantwoordelijk bent voor de groep. Kinderen oefenen in de kinderopvang hun sociale en democratische vaardigheden. Zo werkt de kinderopvang aan samen goed voor later.
Rituelen
Dat klinkt misschien wat hoogdravend, maar het grote maatschappelijke thema komt terug in kleine dagelijkse rituelen zoals activiteiten, omgang, methodes, gesprekken en houdingen. Juist deze rituelen komen volop in beeld in de speciaal gemaakte film van KINDwijzer. Het laat zien dat kinderopvang veel meer is dan opvang.
Kinderparticipatie
Binnen KINDwijzer zijn 10 kinderopvangorganisaties verenigd. Dit zijn Sinne Kinderopvang, Korein, KION, SKBNM, Stichting Kinderopvang Den Helder-Texel, Stichting Kinderopvang Hoorn, Kibeo, KindeRdam, SKA en Ludens. De afgelopen vier jaar ontwikkelden deze organisaties ieder op hun eigen manier activiteiten rond het thema Samen goed voor later. Dat gaat onder andere over verantwoordelijkheid voor elkaar, kinderparticipatie, behulpzaam zijn en respectvol omgaan met andere meningen en culturen.
Binnen KINDwijzer worden afzonderlijke kinderopvangorganisaties in het zonnetje gezet met de KINDwijzer Award. In 2013 won KindeRdam deze prijs binnen het project Samen goed voor later. Lees hier waarom >>
Dit is echt een geweldig idee om een film over kinderopvang te maken. Ik kan niet wachten om een film te kijken. Ik hoop dat deze film beschikbaar zal zijn op CotoMovies (https://cotomovies.net/). Alle nieuwste films, tv-series en series zijn gratis beschikbaar via deze app.
Mooi filmpje, maar wat mij als pedagogisch medewerkster meteen opviel was dat de kinderen in dit filmpje druiven krijgen voorgeschoteld die niet zijn doorgesneden. Het is toch algemeen bekend dat dit verstikkingsgevaar kan opleveren. Lijkt mij dat dit niet past in het beeld van veilige kinderopvang.
De film is erg geschikt om alle betrokkenen (ouders, samenwerkingspartners en beleidmakers) te laten zien/ervaren wat de toegevoegde waarde van kinderopvang kan zijn. Als niet alleen de mensen werkzaam binnen de kinderopvang maar ook anderen gaan zien wat kinderopvang kan betekenen voor welbevinden, betrokkenheid en de ontwikkeling van kinderen dan worden er wellicht ook andere besluiten genomen. Besluiten die kinderopvang niet alleen als arbeidsparticipatie-instrument bestempelen juist ook als ontwikkelinstrument!