Het geld wordt toegekend aan het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO) dat het onderzoek organiseert. Helmerhorst ontwikkelde eerder een effectieve training die de interactievaardigheden van pedagogisch medewerkers kan verbeteren. In dit onderzoek probeert Helmerhorst deze succesvolle training in de opleiding Pedagogisch Werk te integreren.
Train-de-trainer
Met de subsidieregeling die via Bureau Kwaliteit Kinderopvang loopt, hoopt het ministerie de taal- en interactievaardigheden van werkende pedagogisch medewerkers te verbeteren. Maar daar gaat natuurlijk nog een belangrijke schakel aan vooraf: de beroepsopleiding. Helmerhorst gaat docenten op ROC’s trainen hoe zij studenten beter kunnen opleiden in het stimuleren van ontwikkeling van kinderen en sociale interactie. Het wordt, kortom, een train-de-trainer-opzet.
Video-interactiebegeleiding
Video-interactiebegeleiding gaat een belangrijke rol spelen in het onderzoek. Helmerhorst gebruikt videobeelden van studenten en docenten om te laten zien of de training de interactievaardigheden daadwerkelijk verbetert. Op de lange termijn moet de kinderopvangbranche hier haar voordeel mee doen omdat de afgestudeerde pm’ers door hun verbeterde interactievaardigheden de kwaliteit in de opvang verhogen.
Probleemgedrag
Helmerhorst vindt het belangrijk dat deze kwaliteitsverbetering er komt. Op de website van de Nationale Onderwijsgids zegt ze: ‘Kinderen ontwikkelen zich in de leeftijd 0 tot 4 jaar in een razendsnel tempo. Er is een verband tussen hun ontwikkeling en de kwaliteit van de kinderopvang. Als een kind zowel in de thuissituatie als de opvang een pedagogisch slecht milieu treft, kan het probleemgedrag gaan vertonen. Dat verband is aangetoond.’
Ruben Fukkink, hoogleraar Kinderopvang, vindt dat de kinderopvangsector achterloopt bij het aanbod van bewezen effectieve trainingen. In tijdschrift Management Kinderopvang zegt hij dat de trainingssector het wel erg makkelijk heeft gehad de afgelopen jaren. ‘Iedereen kon zich op die markt begeven, zonder opleiding, zonder toelatingseisen en zonder evaluatie.’ Lees meer