Ook in Frankrijk vinden experimenten met sekseneutrale opvoeding plaats. Daar doen zeshonderd klassen van basisscholen en kleuterscholen mee aan een onderwijsprogramma waarin de nadruk ligt op gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Op die manier hopen de bedenkers seksisme en homofobie voor te zijn.
Speelgoed en opmerkingen
In Nederland zijn nog geen experimenten bekend. Maar volgens Wesseling is het wel steeds vaker onderwerp van gesprek en debat. Kinderen krijgen in het dagelijks leven, vaak ongemerkt, veel seksespecifieke opmerkingen en speelgoed voorgeschoteld. Wesseling ergert zich aan het feit dat iedereen die niet past onder de noemer ‘man’ of ‘vrouw’ als afwijkend wordt gezien. Dat komt wat haar betreft door de opvoeding waarin slechts twee gedragsmodellen worden aangeboden. ‘Maar zo duidelijk is de natuur niet’, schrijft Wesseling in Trouw.
Verschillen
Zij gelooft dan ook in genderneutraal (sekseneutraal) opvoeden. ‘Genderneutraal opvoeden gaat niet over de ontkenning van verschillen, maar over de erkenning ervan.’ Lies Wesseling is directeur van het Centrum voor Gender en Diversiteit aan de Universiteit Maastricht en bijzonder hoogleraar bij de ‘Opzij’ wisselleerstoel voor genderstudies.
Lees ook:
Zweeds kinderdagverblijf kent geen hij en zij
Jongens en meisjes: verschillen zijn er
Betsy van der Grift schreef het boek ‘Hoera, het is een jongen/meisje!’ waarin ze alle feiten over de biologische verschillen op een rij zet en strategieën aanbiedt om met deze verschillen om te gaan. We lichten één voorbeeld uit haar boek eruit: ‘Stoeien’.
Als ik het filmpje bekijk, dan komt de gedachte op dat dit vooral voor jongens is, want meisjes dragen over het algemeen al wel (spijker)broeken en spelen met allerlei speelgoed, waaronder auto’s. Ik ken in mijn omgeving overigens jongetjes genoeg die nagellak op mogen 😉 en die met het aangeboden speelgoed spelen (ik ben gastouder), ook als daar poppen onder zijn. Jonge kinderen spelen met van alles, toch ?