Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zo zien de (digitale) Voorleesdagen 2021 eruit

Avatar
Frida Noordzij
De Nationale Voorleesdagen verlopen dit jaar anders dan anders: de meeste activiteiten vinden digitaal plaats. Aan creativiteit in coronatijd geen gebrek: er wordt digitaal voorgelezen én geknutseld op afstand. Jullie deelden de leukste foto's met ons, wij maakten een vrolijk overzicht.
Foto: De Springplank

Landelijke evenementen zoals de Nationale Voorleesdagen zien er in coronatijd anders uit dan anders. De voorleesactiviteiten vinden dit jaar (woensdag 20 tot en met zaterdag 30 januari) grotendeels digitaal plaats, en prinses Laurentien las woensdagochtend 20 januari voor in het tv-programma ‘Zin in Zappelin’.

Foto’s

Op onze Facebookpagina deden wij een oproep om jullie foto’s te delen van activiteiten tijdens de Voorleesdagen en daar kregen we leuke reacties op. Hier volgt een overzicht:

Kinderopvang Dribbel

Bij Kinderopvang Dribbel wordt veel aandacht besteed aan het landelijke ‘voorleesfeestje’. ‘We hebben elke ochtend het verhaal van Coco kan het! voorgelezen via Zoom en knutselwerkjes bij 88 kinderen langsgebracht.’ Dat zag er zo uit:

Kinderdagverblijf Het Frankhuisje

Bij Kinderdagverblijf Het Frankhuisje hebben ze elke ochtend een voorleesontbijt georganiseerd, om zo de kleine groepen toch te behouden. ‘Naast het ontbijten met Coco hebben we veel geknutseld, hebben we Coco gezocht in de tuin en eten voor hem gemaakt, aangezien hij nu zelf kan vliegen! Het was een geslaagde week.’

Kinderopvang Haarlem

Onze blogger Romy de Moor is pedagogisch medewerker bij Kinderopvang Haarlem. Daar hield ze met de kinderen een voorleesfeestje, ín pyjama’s. Ze aten tijdens het voorlezen krentenbollen en maakte kennis met de vingerpop ‘Coco’:

 

 

 

 

 

 

 

Oma

Jacqueline stuurde een foto van een mooi voorleesmomentje thuis: ‘Oma wilde het nieuwe boek Coco kan het! voorlezen, maar kleinzoon van bijna 8 was haar voor.’ Op de foto zie je de kinderen van Jacqueline, v.l.n.r.: Olivier, Bobbie en Pepijn:

Kinderopvang Kaka

Bij Kindcentrum ’t Heidemeer in Sappemeer (van Kinderopvang Kaka) gingen kinderen aan de slag met knutselactiviteiten, passend bij het voorleesboek Coco kan het!. De kinderen maakten vogelvoer-rolletjes, want, zo schrijft pedagogisch medewerker Laura: ‘Zonder voedsel kunnen vogels natuurlijk niet vliegen ;-)’

Kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang De Springplank

Bij kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang De Springplank kregen ouders een brief vol activiteiten (online en offline) voor binnen en buiten met als nummer 1 tip: Lekker voorlezen, voorlezen en voorlezen!

Directeur Angélique de Haze: ‘We hebben een filmpje opgenomen waarin ik een liedje rond Coco zing en we hebben tijdens het beeldbelspreekuur het prentenboek aan de peuters voorgelezen.
Op de noodopvang hebben we uiteraard het prentenboek voorgelezen met o.a. het verteltheatertje. Na het voorlezen hebben we steeds een activiteit als verwerking aangeboden: een liedje aanbieden, Coco verven met een vork en daarna (na het drogen), knippen en plakken van de vleugels, snavel, ogen en poten. Natuurlijk laten benoemen.
We hebben een verrekijker gemaakt, zodat we buiten op zoek kunnen gaan naar de vriendjes van Coco en wie weet zien we Coco ook wel! We hebben ook een ‘echte’ verrekijker meegenomen en hebben een wandeling gemaakt.’

‘In de groepsruimte hebben we op de televisie een ‘dia’-presentatie staan met prenten uit het boek en allerlei andere mooie vogels. Kinderen zijn helemaal fan van Coco en wanneer we gaan eten en drinken mag Coco er ook bij. Gezellig!
We zijn nog niet klaar en volgende week gaan we o.a. vogelsnacks maken, gaan we net zoals in het prentenboek op tafel met scheerschuim de vliegende vormen maken op muziek en doen we dit nogmaals op een groot lang vel op de grond. We tekenen dan de vormen.’

Klinkt als een écht voorleesfeest. Angélique deelde enkele foto’s van de activiteiten:

Gastouderopvang Engeltjes & Bengeltjes

Gastouder Patricia Balk, van gastouderopvang Engeltjes & Bengeltjes, is met de kinderen al vanaf 9 januari begonnen met het prentenboek ‘Coco kan het!’. Patricia somt de activiteiten op die ze hebben gedaan én doen:

  • Iedere dag wordt er na het fruitmoment voorgelezen met het vingerpoppetje van Coco erbij
  • Ook zingen we het liedje van Coco en doen we de gebaren mee
  • Ik heb zelf platen gelamineerd waarbij je de emoties van Coco kunt zien, zoals: bang, verdrietig, blij en dat hij getroost wordt bij mama.
    De kinderen kunnen dit al benoemen en daaruit volgt gelijk weer een gesprekje waar ze zelf bang, verdrietig, blij door worden en wanneer ze worden getroost (erg leuk met 2 tot 3-jarigen)
  • ​Ik heb telkaarten gemaakt om het tellen te oefenen en om cijfers te herkennen. Om de beurt krijgt het kindje een kaart en telt de Coco’s. Daarna pakt het kindje met een wasknijper het aantal wormen (doorgeknipt chenilledraad) en legt die op de Coco’s. Zo oefenen we tevens de fijne motoriek
  • De 1 en 2-jarigen verfden/smeerden hun eigen Coco en met de handjes werden de vleugels gemaakt. Ook verfden/smeerden ze een bordje dat het nest is van Coco
  • De 3-jarigen maakten een boom (keukenrol), een nest (bordje) en Coco en z’n mama (van pollepels). Alles werd zelf geverfd en gelijmd. Zelfs de poes mocht niet ontbreken
  • De 3-jarigen schrijven de figuren van Coco na tijdens het vliegen (golfjes, strepen, bochtjes)

‘Deze week ronden we het af en krijgen alle kinderen een mini-editie mee om het verhaaltje thuis te lezen. Omdat ik al vroeg ben begonnen kennen de kinderen de tekst en de gebaren van het liedje en lezen ze zelfs al met mij mee. Een superleuk boek en tevens motiverend want bij het buitenspelen hoor ik regelmatig “Je kan het!” als ze aan het klimmen o.i.d. zijn. Daar doe je het toch voor? Spelend leren. Hier word ik ook blij van!’

Dit jaar is de achttiende editie van De Nationale Voorleesdagen, een project van Stichting Lezen, georganiseerd door de Stichting CPNB. De doelstelling van deze jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen van kinderen (0-6 jaar) die zelf nog niet kunnen lezen of net het lezen hebben geleerd. Lees meer

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.