Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Werven door te verleiden

Speeddates. Meet-en-greet-sessies. Open dagen. Zo maar een greep uit de nieuwe wervingscampagne van ‘Wij zijn JONG’. Kinderopvang Werkt interviewde recruiter Esme Zarouali over de explosieve groei van de organisatie en de aanpak om het medewerkersbestand kwalitatief en kwantitatief op sterkte te houden.
Esme Zarouali. Foto via Wij zijn JONG

Vijf divisies, 2.700 medewerkers, 20.000 kinderen en 200 locaties in Noord-Brabant, Gelderland, Limburg en Utrecht. De landelijke Jeugdontwikkelingsgroep Wij zijn JONG is groot. Kinderopvang neemt met 150 locaties een centrale plek in. De afgelopen tijd is flink geïnvesteerd in het werven van nieuwe collega’s, vertelt Esme Zarouali op de site Kinderopvang Werkt.

‘In het voorjaar van 2019 ging onze nieuwe arbeidsmarktcampagne van start. De boodschap: bij Wij zijn JONG draait alles om de juiste mensen en hun ontwikkeling. Dat komt onder meer herkenbaar in beeld bij een aantal video’s via social media en ons ‘Werken bij’ platform. Collega’s uit elke divisie vertellen wat hun werk zo bijzonder maakt. Van pedagogisch medewerker tot ict-er. Geen lange verhalen, maar korte krachtige statements.’

Speeddates

Met de campagne timmert de organisatie niet alleen digitaal aan de weg. Ook in ‘real live’ trekt ze het nodige uit de kast. Zoals speeddates voor aspirant kinderopvangcollega’s. Daar komen mensen uit allerlei geledingen op af. ‘De belangstellenden gaan op meerdere bso-locaties in Eindhoven in gesprek met de echte experts in de opvang: kinderen. Die vinden het prachtig om allerlei vragen te stellen. Terwijl de bezoekers blij verrast zijn en zich meteen op hun gemak voelen. Een rondleiding en uitleg van echte medewerkers sluiten het programma af’, voegt Esme Zarouali toe.

‘Verder proberen we ook via meet-en-greet-sessies mensen te verleiden voor ons te kiezen. Met elke keer een leuk thema: bijvoorbeeld stamppot avonden in de winter. Of op de inloopdagen op allerlei locaties: kom gerust eens kijken hoe wij het doen. Die laagdrempelige wijze van kennismaken slaat aan. Potentiële stagiairs zoeken we op tijdens de open dagen op scholen. Ook die meer klassieke benadering werkt nog steeds. Zo’n negentig procent gaat na afloop van de studie verder in zee met ons.’

‘Werkdruk mag nooit ten koste gaan van onze mensen’

Explosieve groei

Inmiddels lopen enkele honderden nieuwe collega’s rond, schat Esme Zarouali: oud stagiaires, bbl-ers en ervaren krachten uit andere bedrijven. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. De campagne werkt dus, maar het blijft uitdagend om de instroom aan de vraag te laten voldoen. Maar volgens Esme Zarouali moet je medewerkers ook het nodige perspectief voor de toekomst bieden.

‘Bij ons scholings- en expertisecentrum RIJKT kunnen ze onder andere terecht voor allerlei vakgerichte cursussen. Om bijvoorbeeld een certificaat voorschoolse educatie te halen wat nodig is om op een peutergroep te mogen werken. Maar er zijn ook diverse interne doorgroeimogelijkheden bijvoorbeeld naar KluppluZ: speciaal voor kinderen die een ontwikkelingsvraag hebben’

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn, geeft Esme Zarouali toe. ‘Er blijven nog steeds een flink aantal vacatures open staan. Dat heeft merkbaar haar effect op medewerkers. Leidinggevenden moeten daarom goed in contact blijven met hun teams en hen waar nodig ondersteunen en faciliteren.’

Speciale Fun-meter

Niet voor niets speelt ‘FUN’ in en buiten het werk een cruciale rol bij Wij zijn JONG, vertelt de recruiter. ‘Om de term FUN extra kracht bij te zetten, is er onlangs een ‘Funmaker’ benoemd. Dit is elk jaar een andere medewerker die graag een bijdrage levert aan het welbevinden en de Fun van zijn of haar collega’s. Een Fun Maker dus! FUN is een belangrijke basis bij alles wat we doen. Wij organiseren activiteiten, met elkaar en voor elkaar, die bijdragen aan het werkplezier van onze medewerkers. We vieren grote en kleine successen met elkaar en zijn samen verantwoordelijk voor een prettige en veilige werkomgeving.’

‘De ‘Funmaker’ zoomt in op allerlei leuke zaken waaronder ons tweejaarlijkse personeelsfeest. Vorig jaar kwamen vanuit het hele land 1.500 medewerkers naar het Wij zijn JONG festival. Op de vrije zaterdag. Die saamhorigheid zegt veel over de cultuur van dit bedrijf.’

Bron: Kinderopvang Werkt

Meer inspiratie?

Onderzoek oorzaken en oplossingen voor de krapte op de arbeidsmarkt
Infographic 5 manieren op uitstroom te beperken

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.