Het Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang (EPKK) is van start en hield eind januari een bijeenkomst voor pedagogen, pedagogisch beleidsmedewerkers en pedagogisch coaches om te inventariseren welke pedagogische thema’s op dit moment actueel zijn.
Longlist
‘Deze brainstorm leverde een longlist op. We willen nu graag naar een shortlist van onderwerpen toe die we als eerste gaan uitwerken en daar hebben we kinderopvangprofessionals bij nodig’, laat directeur Yvette Vervoort weten.
Thema’s
Daarom staat er op de website van het EPKK een lijst met onderwerpen, waarop gestemd kan worden. We noemen een paar voorbeelden:
- Begeleiden van onderlinge interacties, omdat je daarmee kinderen ondersteunt in het ontwikkelen van sociale competenties.
- Ondersteunen van het groepsfunctioneren, omdat dit bijdraagt aan het welbevinden van kinderen.
- Samenwerken met ouders, omdat dit bijdraagt aan het welbevinden van ouders.
- Werken aan gezonde leefstijl, omdat dit bijdraagt aan de gezonde ontwikkeling van kinderen.
- Talenten van kinderen ontdekken en ontwikkelen, omdat dit bijdraagt aan de persoonlijke competenties van kinderen.
Stemmen
De lijst telt 11 onderwerpen, en op slechts één onderwerp kan een stem worden uitgebracht. Stemmen kan zonder registratie. Als je je wel registreert (dat kan na het uitbrengen van de stem), houdt het EPKK je op de hoogte met nieuws en de gekozen top 3 van de onderwerpen. Stemmen kan tot en met maandag 17 februari. Woensdag 19 februari maakt het EPKK de top 3 bekend.
Het Expertisecentrum Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang werkt in het belang van het zich ontwikkelende kind aan de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang. Het Expertisecentrum is een initiatief van het bestuur Bureau Kwaliteit Kinderopvang en ontwikkelt de kennisbasis voor pedagogische kwaliteit van de kinderopvang, in de breedste zin van het woord, onderhoudt deze en brengt deze verder.
‘We moeten af van het idee dat kinderopvang nog een jonge professie is. We zijn volwassen en hebben de belangrijke taak om jonge kinderen te begeleiden en te stimuleren bij hun ontwikkeling, net als in het onderwijs. Dat willen we uitdragen en naar de maatschappij toe laten zien’, zei EPKK-directeur Yvette Vervoort in een eerder interview. Lees meer