Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Waarom nog investeren in VVE?’

'Wanneer wordt het debat over zin en onzin van VVE nu eindelijk eens écht gevoerd?', vraagt pedagoog en oud-lector algemene pedagogiek Bas Levering zich af in Trouw. Hij vindt dat er nu toch wel voldoende bewijs is dat Vroeg en Voorschoolse Educatie (VVE) niet werkt en toch gaat de overheid er maar mee door.
'Waarom nog investeren in VVE?'
Foto: ANP

Levering geeft zijn reactie in een column in Trouw. Hij reageert op een eerder artikel waarin hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink en ontwikkelingspsycholoog Steven Pont de enorme investering in VVE bekritiseren. Levering gaat nog verder in zijn kritiek. Volgens de pedagoog laten gedegen wetenschappelijke studies al jaren lang zien dat VVE niet helpt om achterstanden te voorkomen. Hij ziet dat er vandaag de dag helemaal geen weerstand meer is om het jonge kind schools te benaderen. Dat was een paar jaar geleden nog wel anders.

Gelijke kansen

Dat ouders akkoord gaan met de schoolse benadering van hun kind, is wat Levering betreft het resultaat van een geslaagde overheidsindoctrinatie. Wat kritiek op VVE bemoeilijkt, is dat het idee gebaseerd is op idealisme, namelijk gelijke kansen voor alle kinderen. Maar ondanks dat VVE al jarenlang wordt ingezet, heeft het nog nooit geleid tot een aantoonbaar positief resultaat. Integendeel, schrijft Levering. Hij verwijst naar een onderzoek van de Radboud Universiteit dat vlak voor de zomer verscheen.

Onderwijsprogramma’s die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concludeerden sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Lees meer

Buitenlands onderzoek

Er is volgens Levering één grote kinderopvangorganisatie die VVE om principiële redenen niet accepteert. ‘Verder gaan ze allemaal voor de bijl en je moet ook sterk in je schoenen staan als je in een krimpende markt de niet-onaanzienlijke lokpremies, in de vorm van extra personeel, blijft weigeren’, schrijft de pedagoog. Het valt hem op dat voorstanders van VVE zich steevast beroepen op buitenlands onderzoek, onder andere uit Amerika. Maar dat vindt hij een vergelijking die nergens op slaat. ‘De voorstanders winkelen selectief en ze weten het.’

Vroeg-en Voorschoolse Educatie (VVE) is zo bepalend in de kinderopvang en peuterspeelzalen, dat er bijna geen ruimte meer is om te spelen. Daarvoor waarschuwen hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink en ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Zij zouden liever zien dat het geld voor VVE geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers. Lees meer

1 REACTIE

  1. in het artikel zet Levering VVe en vrij spelen tegenover elkaar: het eerste deugt niet, het tweede wel. Een nogal simplistische weergave van de werkelijkheid. Van een voormalig lector mag je meer verwachten. Zullen we eens een serieuze discussie gaan voeren over wat ‘vrij spelen’ is? Welke belangrijke rol pm-ers daarbij kunnen spelen? En waarover ze vaak veel te weinig leren?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.