Levering geeft zijn reactie in een column in Trouw. Hij reageert op een eerder artikel waarin hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink en ontwikkelingspsycholoog Steven Pont de enorme investering in VVE bekritiseren. Levering gaat nog verder in zijn kritiek. Volgens de pedagoog laten gedegen wetenschappelijke studies al jaren lang zien dat VVE niet helpt om achterstanden te voorkomen. Hij ziet dat er vandaag de dag helemaal geen weerstand meer is om het jonge kind schools te benaderen. Dat was een paar jaar geleden nog wel anders.
Gelijke kansen
Dat ouders akkoord gaan met de schoolse benadering van hun kind, is wat Levering betreft het resultaat van een geslaagde overheidsindoctrinatie. Wat kritiek op VVE bemoeilijkt, is dat het idee gebaseerd is op idealisme, namelijk gelijke kansen voor alle kinderen. Maar ondanks dat VVE al jarenlang wordt ingezet, heeft het nog nooit geleid tot een aantoonbaar positief resultaat. Integendeel, schrijft Levering. Hij verwijst naar een onderzoek van de Radboud Universiteit dat vlak voor de zomer verscheen.

Onderwijsprogramma’s die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concludeerden sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Lees meer
Buitenlands onderzoek
Er is volgens Levering één grote kinderopvangorganisatie die VVE om principiële redenen niet accepteert. ‘Verder gaan ze allemaal voor de bijl en je moet ook sterk in je schoenen staan als je in een krimpende markt de niet-onaanzienlijke lokpremies, in de vorm van extra personeel, blijft weigeren’, schrijft de pedagoog. Het valt hem op dat voorstanders van VVE zich steevast beroepen op buitenlands onderzoek, onder andere uit Amerika. Maar dat vindt hij een vergelijking die nergens op slaat. ‘De voorstanders winkelen selectief en ze weten het.’

Vroeg-en Voorschoolse Educatie (VVE) is zo bepalend in de kinderopvang en peuterspeelzalen, dat er bijna geen ruimte meer is om te spelen. Daarvoor waarschuwen hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink en ontwikkelingspsycholoog Steven Pont. Zij zouden liever zien dat het geld voor VVE geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van pedagogisch medewerkers. Lees meer
in het artikel zet Levering VVe en vrij spelen tegenover elkaar: het eerste deugt niet, het tweede wel. Een nogal simplistische weergave van de werkelijkheid. Van een voormalig lector mag je meer verwachten. Zullen we eens een serieuze discussie gaan voeren over wat ‘vrij spelen’ is? Welke belangrijke rol pm-ers daarbij kunnen spelen? En waarover ze vaak veel te weinig leren?