Al op jonge leeftijd leren kinderen onderscheid te maken op basis van etnische en culturele achtergrond, aldus het onderzoek, waarvoor 200 wetenschappelijke studies doorgenomen en geanalyseerd.
Dat onderscheid komt omdat jonge kinderen het lastig vinden om elk kind als individu te zien. ‘Ze maken onderscheid tussen mensen op grond van oppervlakkige kenmerken, waardoor verschillen tussen groepen mensen worden uitvergroot,’ aldus het onderzoek.
Eigen groep
De voorkeur om met kinderen uit ‘de eigen groep’ te spelen, zien we dan ook al op peuterleeftijd. Er lijkt zelfs een piek te zijn in vooroordelen bij kinderen in de kleuterleeftijd. Gedurende de basisschool kunnen deze vooroordelen weer iets afnemen of in ieder geval minder expliciet worden.
De conclusie van de onderzoekers: het is aan te raden om al op kleuterleeftijd doordachte aanpakken in te zetten om vooroordelen, stereotyperingen en discriminatie te verminderen. Dat kan bijvoorbeeld door boekjes voor te lezen over vriendschappen tussen kinderen die een andere achtergrond hebben. Belangrijk is dat er geen conflicten zijn tussen de kinderen maar dat juist het goede voorbeeld wordt gegeven.
Inleven in andere achtergrond
Ook blijkt uit het onderzoek dat het effectief is om kinderen te leren zich in te leven in kinderen die een andere achtergrond hebben dan zijzelf. Zo ontwikkelen kinderen positieve gevoelens naar kinderen met een andere achtergrond.
Wel moet je actief sturen op het inleven, want vanzelf gebeurt dit meestal niet. Er wordt nu nog te vaak gewacht tot groep 7 of 8 om dit thema aan de orde te stellen. Maar juist op jongere leeftijd, in de klas en bij de bso, is het belangrijk om hiermee aan de slag te gaan, aldus de onderzoekers.