Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Voorbeelden gevraagd: wat doet de kinderopvang voor repareren coronaschade?

Bert Bukman
Bert Bukman
De komende jaren investeert het kabinet 8,5 miljard euro aan het repareren van de coronaschade in het onderwijs. De BMK is op zoek naar voorbeelden die duidelijk maken dat de kinderopvang in dit opzicht een gelijkwaardige partner is.
© kate_sept2004 / Getty Images / iStock

De 8,5 miljard euro is bedoeld voor het primair en hoger onderwijs. De kinderopvang en voorschool komen alleen via de scholen in aanmerking voor financiële ondersteuning om bij te dragen aan hetzelfde doel van de reparatie van coronaschade.

BMK bepleit bij bij alle betrokken partijen dat de ondersteuning van kinderen begint vanaf nul jaar en niet vanaf de basisschoolleeftijd. ‘Wij kunnen niet genoeg benadrukken dat we de inzet op beperken en wegwerken van negatieve gevolgen door de coronacrisis voor kinderen breed moeten inzetten. Kinderen ontwikkelen zich niet alleen in het onderwijs. Binnen de wijk zijn naast de scholen, zorg en welzijn, ook de kinderopvang, gastouderopvang en buitenschoolse opvang sleutelspelers voor de ontwikkeling van kinderen.’

Inzetten pm’ers

De BMK ziet kansen om de kennis en expertise van pedagogisch medewerkers in te zetten vanuit het Nationaal Programma Onderwijs na corona. Het inzetten van pedagogisch medewerkers is een mogelijkheid het onderwijs te ontlasten én te verrijken. ‘We waarderen het dat onderwijs de kinderopvang betrekt bij het Nationaal Programma Onderwijs. Feit blijft dat alle financiële middelen naar de onderwijs sector toegaan en wij als sector kinderopvang afhankelijk zijn van onze samenwerking met schoolbesturen en gemeenten.’

Voorbeelden

De bijdrage van de kinderopvang aan het extra ondersteunen van kinderen gebeurt op tal van manieren, aldus de BMK. Door bijvoorbeeld een middagprogramma te verzorgen tijdens of na schooltijd voor alle kinderen gericht op sport, spel en sociale ontwikkeling. Door praktische ondersteuning te bieden in de klas, extra handen op de groep, doordat een pedagogisch medewerker met een klein groepje kinderen een activiteit doet en de leerkracht daardoor meer aandacht heeft voor (individuele) begeleiding.

‘We horen ook voorbeelden van leden die initiatieven ontwikkelen waarbij drieplussers meer ondersteuning ontvangen om de overgang richting groep 1 beter aan te kunnen. Of dat vierjarigen een jaar langer in de voorschool blijven en begeleid worden door pedagogisch medewerkers en leerkrachten samen.’

De BMK is op zoek naar meer van dit soort voorbeelden! Als je een suggestie hebt, stuur deze dan aan Ellen Monteban: monteban@bmko.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.