Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tips om verstandig te groeien

In de periode 2005-2011 groeide de kinderopvang hard. Te hard, weten we nu we na magere jaren met personeel en huisvesting in de maag zitten. Nu er weer groei wordt voorspeld, is het zaak niet in dezelfde valkuil te stappen. Lees daarom tips om verantwoord te groeien.
Verstandig groeien.jpg

Als we de prognoses van sectorfonds FCB mogen geloven, trekt de vraag naar kinderopvang de komende jaren aan. Tot 2019 komen er 75.000 extra kinderen naar de kinderopvang. Dat is goed voor 10.000 extra arbeidsplekken.

Bomen tot in de hemel

Reden genoeg voor kinderopvangondernemers om plannen te maken voor de toekomst.  Maar ‘pas op’, waarschuwt Jos Baggen van Adviesbureau Helder & van Pas, ‘groei niet te intuïtief, maar maak een plan dat gebaseerd is op feiten.’ Hij waarschuwt voor een herhaling van de periode 2005-2011. ’Toen leken de bomen ook tot in de hemel te groeien. Iedereen wilde uitbreiden en investeren. Daar voelt de hele sector nu nog de naweeën van.’

Kindplaatsen

Gezond groeien lukt volgens Baggen alleen als de basis van een organisatie nu al gezond is. ‘Dat begint bij een goede balans tussen het aantal kinduren dat je verkoopt en het aantal personeelsuren dat je feitelijk inzet om die kinderen te begeleiden.’ Een eenvoudige rekensom, maar toch nog niet één waar kinderopvangondernemers nu al op sturen, weet Baggen. Voor dit jaar wil hij dat kinderopvangondernemers alert blijven. ‘Blijf kritisch in het plaatsen van kinderen, ook al wil je niks liever dan groeien. Zonder kennis van het effect op de uitgaven, zijn de gevolgen niet te overzien.’

Er wordt vanaf 2016 weer geïnvesteerd in kinderopvangtoeslag, maar dat betekent niet dat de branche volgend jaar al uit het dal klimt. Dit voorspelt ING in het document ‘Vooruitzicht Public Sector’. Lees meer voorspellingen

Flexibel personeel

Personeelsuitgaven zijn met ongeveer 70 procent de grootste kostenpost voor kinderopvangondernemers.  Maar ook hiermee kan de branche leren van wat er in de vorige groeiperiode mis ging. ‘Toen werd medewerkers te snel een vast contract aangeboden.’ Volgens Baggen past flexibiliteit bij een conjunctuurgevoelige branche als de kinderopvang. ‘Want het kan zijn dat je over een aantal jaar andere mensen nodig hebt, of meer of juist minder.’ Hij raadt ondernemers aan om goed na te denken met welke mensen zij willen groeien

Overcapaciteit

Één van de grootste problemen van de kinderopvang het afgelopen jaar was de overcapaciteit. Ook hier is een les uit te leren voor 2016, vindt Baggen. ‘Accommodaties zijn alleen in stand te houden door samen te werken met anderen. Zorg ervoor dat je in je accommodatie kunt variëren en bewegen. Maak ruimtes die voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden. Als je het nu goed plant, pluk je daar de komende jaren de vruchten van.’

Ondernemerschap

De crisis van de afgelopen jaren heeft de branche veel pijn gedaan, maar heeft de kinderopvang ook goede dingen gebracht. Baggen zag dat er een grote groep jonge ondernemers is ingestapt met meer gevoel voor ondernemerschap. ‘Zij hebben vaak beter voor ogen waar de markt behoefte aan heeft en hebben meer interesse in de bedrijfsmatige kant van ondernemen. Als je het mij vraagt is dat de juiste instelling om de komende jaren verantwoord te groeien.’

De adviezen op een rij:

•             Pak nieuwe kansen, maar wees niet te gretig

•             De basis blijft een gezonde bedrijfsvoering

•             Ken de balans tussen verkochte uren en personeelsinzet

•             Groeien is groeien met de juiste mensen

•             Groeien kan niet zonder samen te werken

•             Kijk eens naar wetgeving door de bril van mogelijkheden, in plaats van beperkingen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.