Tijd voor een positief geluid over kinderopvang

Positief

Als de kinderopvang het landelijke nieuws haalt, is de toon vaak negatief: vraaguitval, recessie, sluiting, ontslagen of nieuws dat gerelateerd is aan de Amsterdamse zedenzaak. De Brancheorganisatie roept haar leden daarom op om massaal de lokale nieuws te benaderen voor een positief verhaal over kinderopvang.

Speciaal voor leden heeft de Brancheorganisaties hulpmiddelen gemaakt waarmee organisaties zich op een positieve manier kunnen profileren. ‘We adviseren om vooral de media-aandacht te zoeken bij lokale kranten, het liefst huis-aan-huisbladen omdat de kans op plaatsing daar het grootst is’ vertelt een woordvoerder. Er is een vast format voor een persbericht beschikbaar en drie formats van advertenties.

Meerwaarde kinderopvang
De inhoud van de formats is dezelfde: Kinderopvang is niet alleen noodzakelijk voor werkende ouders, maar vooral van meerwaarde voor de ontwikkling van kinderen. ‘800.000 kinderen in Nederland gaan dagelijks naar kinderdagverblijven, gastouders, peuterspeelzalen en de buitenschoolse opvang. Dat is niet voor niets. Kinderen die naar de opvang gaan, ontwikkelen meer zelfvertrouwen en intelligentie.’ Met deze boodschap hoopt de Brancheorganisatie de positieve boodschap als een olie-vlek te verspreiden.

Samenwerken
Het is de bedoeling dat kinderopvangorganisaties niet voor hun eigen parochie spreken, maar samenwerken. Bij de Brancheoorganisatie kan worden opgevraagd wie er in de regio nog meer lid zijn en met wie dus kan worden samengewerkt. Zo lukten het Kinderopvang Dol-fijn en Gastouderburau Harlekijn uit Barneveld en Voorthuizen om het persbericht te laten plaatsen in de lokale Scherpenzeelse Krant.

Kleine organisaties
‘In Den Bosch bijvoorbeeld zoeken vijf organisaties gezamenlijk de media op’, vertelt de woordvoerder van de Brancheorganisatie. ‘Komt free publicity niet van de grond, dan kunnen zij ook nog kiezen voor een advertentie die tegen gereduceerd tarief wordt opgemaakt.’ De Brancheorganisatie merkt dat vooral kleine organisatie, die geen pr-medewerker in dienst hebben, behoefte hebben aan de media-campagne. Grote organisatie raken ook getriggerd en zoeken in navolging van de actie zelf de media op.

Telegraaf
Tegelijk met de media-actie, loopt een campagne van de Brancheorganisatie waarin ze een beroep op de politiek doet niet verder te bezuinigen op de kinderopvang. Woensdag stond er een paginagrote advertentie in de Telegraaf met de heldere boodschap: Geef kinderopvangondernemers weer de ruimte om hun werk goed te kunnen doen.’

ANP Photo, Lex van Lieshout

2 REACTIES

  1. Positief nieuws over de kinderopvang is van groot belang. Kinderopvang heeft een belangrijke waarde in de maatschappij die niet altijd gezien wordt. Er gebeuren zoveel leuke dingen in de kinderopvang. De medewerkers zijn altijd superbetrokken bij de kinderen, altijd bezig leuke activiteiten te bedenken, de kinderen een leuke dag te bezorgen en tegelijkertijd werken we aan het vergroten van de vaardigheden van de kinderen. De blogsite http://www.kovisie.nl heeft zichzelf o.a. ten doel gesteld: het positief profileren van de kinderopvang. Diverse blogartikelen gaan over de waarde van de kinderopvang. Over de leuke en positieve zaken die in de kinderopvang spelen. Het lezen waard en de kinderopvang is het zeker waard om nog veel meer positief in het nieuws te komen. Laten we daar allemaal aan meewerken!!

  2. Lees alle reacties
  3. Inderdaad goede actie. Wat ik de laatste 2 jaar te veel zie van KO organisaties is de focus op flexibele opvang als oplossing voor teruglopende vraag bij ouders.
    De focus op pedagogische kwaliteit, welke de jaren daarvoor goed was ingezet ,heeft men weer weer door een financiele focus vervangen. Ik heb een trend gezien van sterke focus op prijs en aanbod van flexibele opvang, de zogeheten parkeermeteropvang,
    Hiermee denkt men tegemoet te komen aan wensen van ouders.
    Dit staat haaks op de een van de belangrijkste pijlers van pedagogische kwaliteit nl. ‘stabiele groepen’. Mijn overtuiging is dat ouders echt niet voor een dubbeltje goedkoper gaan switchen. Ze willen met een goed gevoel hun kinderen kunnen achterlaten. En dit zit hem in deze pedagogische KWALITEIT.
    Joke Bakker/Pedagoog
    Sankofa gezins- en opvoedcoach

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.