Tien kwaliteitswaarden voor VVE

De Amerikaanse organisatie NAEYC (’s werelds grootste organisaties voor professionals die werken met het jonge kind) heeft tien kwaliteitsstandaarden bedacht waar vroeg- en voorschoolse programma’s zich aan kunnen houden. Zo kunnen ouders zien of het VVE-programma van hun opvangorganisatie kwaliteit heeft.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
kwaliteitswaarden VVE.jpg
Kinderen hebben verschillende manieren om dingen aan te leren

In de Verenigde Staten krijgen vroeg- en voorschoolse voorzieningen die voldoen aan alle tien de standaarden een accreditatie van NAEYC. Experts uit het hele land (VS) en opvoedkundigen hebben gedacht en gesproken over welke waarde relevant zijn voor kwaliteit.

1) Investeren in relaties – Het programma promoot positieve relaties tussen kind en volwassene. Warme relaties geven kinderen een gevoel van veiligheid en geborgenheid, waardoor ze psychisch kunnen groeien. Daarnaast helpt het hen om goed te kunnen samenwerken en omgaan met andere kinderen. Dit wordt bereikt doordat je de kinderen stimuleert en aanmoedigt als het iets presteert. Je moedigt ze aan om samen te werken en spelen, en straft de kinderen nooit fysiek.

2) Een goed ontwikkelplan  – Een goed samengesteld curriculum zorgt ervoor dat de kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Het geeft kinderen de gelegenheid spelenderwijs te leren. De activiteiten zijn erop gefocust dat kinderen beter worden in onder andere redeneren, problemen oplossen, het opschieten met anderen en het verbeteren van de taalvaardigheid.

3) Leren op maat  – Kinderen hebben verschillende manieren om dingen aan te leren, hierop ben je alert en probeer je elk kind te geven wat hij/zij nodig heeft. Je probeert elke dag tijd vrij te maken  voor binnen- of buitenactiviteiten, zodat de kinderen de ruimte hebben om alleen of in groepjes te spelen of leren. Wat de kinderen hebben gemaakt, wordt in het lokaal opgehangen.

4) Volgen van de ontwikkeling van kinderen – Het is belangrijk om de voortgang van kinderen te observeren en te toetsen. Zo kun je zien of de activiteiten passen bij de leerbehoefte van het kind. Ook kun je daarmee vroegtijdig achterstanden opsporen.

5) Gezondheid – Kinderen kunnen alleen groeien en leren als hun omgeving veilig en gezond is. Het VVE-programma moet een gezonde voeding en gezonde leefstijl promoten. Het moet kinderen beschermen tegen ziektes en verwondingen. Pm’ers moeten eerste hulp toe kunnen passen, er moet een handen wassen-protocol zijn en er moeten heldere afspraken zijn gemaakt over omgaan met ziekte.

Hoe effectief is vroeg- en voorschoole educatie (vve)? Het afgelopen jaar heeft BOinK aan hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink gevraagd om alle bekende onderzoeken van de afgelopen vijftien jaar naar de effectiviteit van vve-programma’s te onderzoeken. Bekijk de resultaten hier

6) Beroepskrachten met kennis – Het is belangrijk dat professionals die met VVE-programma’s werken goed onderlegd en ervaren zijn.  Een goed opgeleide beroepskracht is beter in staat positieve interacties tot stand te brengen. Het is belangrijk dat er blijvend geïnvesteerd wordt in de kennis van pm’ers en dat professionals elkaar binnen het team feedback geven.

7) Goed contact met de familie – Om het leren van kinderen te stimuleren, is het goed te investeren in een goede relatie met de familie van het kind. Er moet wederzijds respect zijn tussen professional en ouder en de familie moet betrokken worden bij de educatieve groei van hun kind. Ouders moeten gestimuleerd worden om thuis mee te doen aan de VVE-programma’s.

8) Relaties met de lokale gemeenschap – Het is belangrijk om als organisatie samen te werken met andere organisaties in de gemeenschap. Denk aan musea, de bibliotheek maar ook personen: lokale artiesten die de talenten van kinderen kunnen aanpsreken. Dit is ook een effectieve manier om familie bij het VVE-programma te betrekken.

9) Fysieke omgeving – Het programma is belangrijk, maar de omgeving des te meer. Een schone en georganiseerde omgeving, zowel binnen als buiten, is goed voor de veiligheid en gezondheid. Denk aan materialen die de beweging van kinderen stimuleren. Dit stimuleert niet alleen de fysieke, maar ook de cognitieve ontwikkeling van kinderen.

10) Leiderschap en management – Het is belangrijk het management op orde te hebben om het programma in volle glorie te laten functioneren. Dat betekent dat de administratie op orde is, ouders op de hoogte zijn van de regels en doelen en dat de organisatie zich in de breedste zin houdt aan regelgeving.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.