Succesvolle VVE kan ook in Nederland

Tot nu toe laten Nederlandse onderzoeken naar VVE weinig hoopgevende resultaten zien. Maar effectieve VVE op een Nederlandse peuterspeelzaal kan wél, zegt Dré van Dongen. Hij is adviseur en voormalig projectleider VVE bij de Onderwijsinspectie. Uit een lokaal onderzoek blijkt dat een speciaal en intensief programma op vier peuterspeelzalen in Neder-Betuwe de achterstanden van peuters wel wegwerkt.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Succesvolle VVE kan ook in Nederland
Foto: ANP Kippa

Dit zegt Van Dongen in de regionale krant De Gelderlander. Volgens Van Dongen onderscheidt het VVE-programma op deze vier locaties zich omdat het vrij intensief is. Van Dongen zegt dat op andere peuterspeelzalen en VVE-locaties een te lichte vorm van VVE wordt aangeboden, waardoor er nauwelijks effect waar te nemen is.

Onderwijsprogramma’s die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concluderen sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Lees meer

Zichtbare effecten

De effecten op peuterspeelzalen Dribbel in Opheusden, Pippeloentje in Kesteren, Dol-fijn in Ochten en De Dijkkwetter in Dodewaard zijn duidelijk zichtbaar. Na één jaar hebben peuters hun achterstanden ingehaald en functioneren ze op rekenen en taal op gemiddeld niveau. Volgens het onderzoek van Van Dongen nam het aantal kinderen met de laagste score voor rekenen in een jaar tijd af met 40 procent. Het aantal kinderen met de laagste score voor taal nam af met 35 procent.

Vier dagdelen

‘Het bijzondere is dat kinderen in totaal vier dagdelen naar de peuterspeelzaal gaan waar ze in aanraking komen met VVE. Twee van de vier dagdelen zijn vrij intensief’, aldus Van Dongen in de Gelderlander. Van Dongen ziet vaak dat groepen zich wel een VVE-locatie noemen, terwijl ze er niet veel aan doen.

In het buitenland zijn ook positieve studies bekend naar het effect van VVE. Onlangs concludeerde Australische en Britse onderzoekers dat vroegschoolse educatie het gemiddelde opleidingsniveau met 5 procent verhoogt. Lees meer

2 REACTIES

  1. Dat klopt.
    Ik heb indertijd gewerkt met het VVE systeem. Wat me op viel t.a.v. de testen is dat er afbeeldingen voorkomen die de kinderen niet kennen of verouderd zijn. B.v. een ouderwetse telefoon of een vraag “als je op vakantie gaat dan slaap je in een… Tent. Heel veel buitenlandse kinderen slapen in de vakantie in een hotel of bij families. Ik kreeg van een kind het antwoord in een hotel. Zo zijn heel veel plaatjes niet herkenbaar voor de kinderen.
    De pedagogische mw zullen dan eerst de woordjes en de plaatjes moeten behandelen met de kinderen en steeds herhalen voor ze een test afnemen.
    Op de basis school doet men eerst samen met de kinderen verschillende testen als oefening voor ze een definitieve test krijgen. Waarom doen ze dat niet bij de VVE?
    Jonge kinderen leren door herhalen, herhalen en nogeens herhalen en met plaatjes.

  2. Lees alle reacties
  3. Waarom mogen zo’n kleine kinderen niet hun eigen ontwikkeling volgen, maar moeten ze voldoen aan een gemiddeld niveau? Kinderen worden behandeld alsof ze computers zijn. Als je het goede programma erin stopt komt het gewenste resultaat eruit.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.