Serie: Kinderopvang voor asielzoekers (deel 3)

Kinderen van vluchtelingen hebben een eigen taal, een eigen cultuur en vaak een traumatisch verleden. Hoe ziet goede kinderopvang voor deze kinderen eruit? Korein Groep verzamelt best practices waar beleidsmakers en collega’s – binnen en buiten de organisatie – van kunnen leren. Deel 3: Brede school de Wentelwiek in Nuenen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
1 Opvang asielkinderen Nuenen.jpg
'In het begin waren ze heel afhankelijk van mij. Nu merk ik dat ze hun eigen gang gaan; ze maken allebei vriendinnetjes in hun eigen groep.' - Foto: Foto: Peter Kneffel/dpa

Zainab Al-Shabli is pedagogisch medewerker bij Korein Kinderplein. Sinds november 2015 is ze van daaruit gedetacheerd als onderwijsassistent bij brede school De Wentelwiek in Nuenen. Daar begeleidt ze zeven Syrische kinderen van 4 tot 12 jaar bij hun integratie.

Zainab Al-Shabli vluchtte zelf achttien jaar geleden vanuit Irak naar Nederland. Met een peuter en zwanger van haar tweede. “Het is belangrijk dat kinderen zo snel mogelijk de taal leren. Voor hun toekomst én om met anderen te communiceren”, zegt ze. “In onze landen hebben we onze eigen cultuur, de kinderen moeten leren hoe ze hier met anderen kunnen omgaan. En ze hebben zeker veel meegemaakt, maar hier is het veilig. Het is belangrijk dat ze dat ook voelen.”

De aanleiding

Vorig schooljaar kreeg brede school De Wentelwiek vanuit Vluchtelingenwerk de vraag om twee Syrische kinderen te plaatsen. De school stond achter het idee om de kinderen in Nuenen naar school te laten gaan. “Als je kinderen op een taalschool buiten het dorp plaatst, gaan ze met de taxi naar school”, zegt directeur Yvonne Betting. “Dan komen ze met de taxi terug, en vader en moeder zitten de hele dag in huis en komen alleen de deur uit voor een boodschap en de inburgeringscursus. Via onze school integreren de kinderen en ouders sneller in de gemeenschap.”

Wie kan helpen?

Al na een aantal weken bleek dat de Syrische kinderen te weinig Nederlands spraken om op De Wentelwiek uit de voeten te kunnen. Het team vroeg zich af: wie zou ons ondersteuning kunnen bieden? Al snel viel de keuze op Zainab. Zij werkte als pedagogisch medewerker in hetzelfde gebouw bij Korein Kinderplein, en haar jongste dochter zit nu in groep 8 van De Wentelwiek. “Zainab spreekt Arabisch en ze is een fijne en harde werker”, zegt Yvonne. “Wij zagen in haar een brug tussen de school en de Syrische gezinnen. Korein Groep zorgde voor de randvoorwaarden.” Zodoende is Zainab vanaf november 2015 vanuit Korein Groep gedetacheerd als onderwijsassistent op De Wentelwiek. Ze begeleidt nu zeven Syrische kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar.

Taal en cultuur

De vijf ochtenden dat Zainab op school is, leert ze de kinderen in kleine groepjes Nederlands. “Ze leren snel”, zegt ze. “In november kwamen er twee zusjes van 10 en 12 jaar hier op school, en vanaf januari spraken we alleen nog maar Nederlands. In het begin stelden ze natuurlijk veel vragen in het Arabisch.”

Zainab is er ook om de cultuur begrijpelijk te maken. “De oudere meisjes beginnen nu echt te puberen. Ze vragen zich af: wat doe ik aan in de gymles? Moet ik ook met jongens spelen? Wat is verkering? In het begin waren ze heel afhankelijk van mij; ze liepen op het schoolplein achter mij aan alsof ik moeder de gans was. Nu merk ik dat ze hun eigen gang gaan; ze maken allebei vriendinnetjes in hun eigen groep.”

Ook voor ouders

Niet alleen voor de kinderen, ook voor de Syrische ouders is alles vreemd als ze net in Nuenen wonen. “De taal, het systeem, de leermethode – in onze landen gaat alles anders. Wat doen wij hier? Hoe doen wij het hier op school? Wat is carnaval? Kerst? Naar zulke dingen zijn ouders heel benieuwd. Ze hebben echt iemand nodig die dat in hun eigen taal kan uitleggen”, zegt Zainab. “Ik heb zelf ook in hun situatie gezeten en ben blij dat ik kan helpen. En we zien dat het werkt. De ouders en kinderen integreren goed.”

Lees ook deel 1 en 2 van deze prachtige serie over de opvang van asielkinderen in de Nederlandse kinderopvang. De eerste editie ging over Kinderopvang bij asielzoekerscentrum Leersum. Deel 2 ging over de 60 nationaliteiten van Korein-locatie Doerak in Eindhoven.

Dit was de laatste editie van deze serie. Het artikel is geschreven en aangeleverd door de Korein Groep.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.