Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Schoolleiders willen ontschotting tussen jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs

Schoolleiders, waaronder ook directeuren van integrale kindcentra, willen minder schotten tussen jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs. Zij willen daarvoor een minister voor het kind aanstellen. ‘Het belang is het kind, niet onderwijs en kinderopvang.’

Het zijn plannen uit de toekomstagenda ‘Schoolleiders over de Toekomst’ van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS), dat op 24 maart 2021 werd overhandigd aan demissionair minister van onderwijs, Arie Slob. Het rapport laat zien welke kant de schoolleiders op willen met het vak. Dit wordt samengevat in drie actielijnen: Integratie door ‘ontschotting’, Optimale handelingsruimte en Toerusting schoolleiders.

Intensieve samenwerking met kinderopvang

Over die ontschotting zeggen de schoolleiders in het rapport: “De maatschappelijke opdracht van mijn school wordt steeds breder. Daarom werk ik steeds vaker en intensiever samen met de kinderopvang, jeugdzorg en andere partners in de lokale omgeving. Bij sommige van mijn collega’s is al sprake van integratie van deze kindvoorzieningen, bijvoorbeeld in een IKC. Dit zie ik als een dominante ontwikkeling op weg naar de school van de toekomst. Als schoolleider wil ik ook hier mijn ruimte pakken, ruimte geven, partners betrekken en zo investeren in de bredere ontwikkeling van het kind.

Integratie en inclusie

Er is sprake van verdergaande integratie en samenwerking van onderwijs, opvang en steeds vaker jeugdzorg en andere lokale partners: nu al is 20 procent van de scholen onderdeel van een integraal kindcentrum. En los van de vorm is er bij schoolleiders het besef dat integratie en inclusie bijdragen aan een optimale ontwikkeling van het kind, meldt de AVS.

Maatschappelijk ondernemer

Over de handelingsruimte schrijven de schoolleiders: “Ik wil mij stevig positioneren als professioneel onderwijskundig leider én als maatschappelijk ondernemer binnen mijn schoolbestuur én in het netwerk van samenwerkingspartners en stakeholders in de lokale omgeving van mijn school. Dit heeft voor mij alleen maar meer gewicht gekregen nu de samenwerking tussen mijn school, de kinderopvang, de jeugdzorg en mijn andere partners steeds belangrijker wordt.

Dit heeft een grote impact voor mij als schoolleider, maar ook voor mijn leerkrachten en de andere (onderwijs)medewerkers binnen mijn team:

  • Als schoolleider kan ik alleen goed samenwerken met al deze partners wanneer ik prioriteit kan geven aan mijn kerntaken binnen mijn school;
  • Leerkrachten en ander medewerkers moeten steeds vaker samenwerken binnen interprofessionele teams en met externe partners.”

‘Het belang is het kind’

‘Het belang is het kind, niet onderwijs en kinderopvang’, zegt Lambert van der Ven, directeur van basisschool De Palster (een kindcentrum in ontwikkeling) en één van de ondertekenaars van het rapport. Van der Ven voelt zich een casemanager in de wijk: hij ziet het als zijn taak om naar buiten te kijken, naar de wijk, naar zorg, cultuur, bedrijfsleven. ‘Het gaat er niet alleen om dat ik zorg voor de school, maar dat ik ervoor zorg dat een kind zich zo optimaal mogelijk ontwikkelt. En daar moet ik de hele context van dat kind bij betrekken.’

Ministerie van het kind

Van der Ven wil graag naar een brede maatschappelijke agenda, de verbindingen oprekken, partnerschappen opzetten en daarvoor je leiderschap inzetten. Dat moet niet alleen op lokaal niveau gebeuren, maar ook landelijk. Er moet één ministerie van het kind komen, vindt hij. ‘Verschillende ministeries voor onderwijs, zorg en kinderopvang, wekt de indruk dat het gaat om twee verschillende belangen. Maar het belang is het kind. Ik zou willen dat we het erover hebben wat kinderen nodig hebben en niet over onderwijs en opvang.’

Arie Slob

Demissionair minister Arie Slob, die het rapport op 24 maart in ontvangst nam, zegt in een eerste reactie dat het erg waardevol is dat de beroepsgroep zelf het initiatief heeft genomen om met schoolleiders uit het hele land een agenda voor de toekomst te maken. ‘De agenda schetst een concrete ambitie die richtinggevend kan zijn bij de doorontwikkeling van het vak van schoolleider en die inspiratie biedt. Met het realiseren van de toekomstagenda hebben schoolleiders stevig bijgedragen aan de positieve profilering van het beroep.’

Rapport

Het rapport ‘Schoolleiders over de Toekomst – Toekomstagenda schoolleiders primair onderwijs 2021-2025’ is op deze pagina te downloaden. Deze toekomstagenda is een strategisch plan van en voor schoolleiders, met betrokkenheid van een grote groep bevlogen schoolleiders tot stand gekomen onder regie van de AVS en op initiatief van het ministerie van OCW. Ook CNV Schoolleiders, AOb, het Schoolleidersregister PO en de PO-Raad hebben meegewerkt.

Bron: AVS.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.