Sardes ontwikkelt Kieswijzer voor taalbijscholing

Taalniveau

Pedagogisch medewerkers die op VVE-groepen werken, kunnen dit jaar nog een taaltoets verwachten. Blijkt uit de toets dat pm’ers onder het vereiste niveau zitten, dan moeten ze bijscholing volgen. Sardes ontwikkelde in opdracht van het Ministerie van OCW kieswijzers waarmee gemeenten kunnen bepalen welke toets en welke cursus het meest aansluit bij de lokale situatie.

Laag taalniveau
Uit onderzoeken blijkt dat de opleidingen pedagogisch medewerkers afleveren met een te laag taalniveau. Om de schade in te halen, zijn de taaleisen aangescherpt. Pedagogisch medewerkers die op een VVE-groep werken, moeten voor mondelinge en leesvaardigheden op niveau 3F zitten, vergelijkbaar met het taalniveau aan het eind van de Havo. De schriftelijk vaardigheden mogen een niveau lager scoren op 2F. De 37 grootste gemeenten in Nederland hebben gezamenlijk 95 miljoen euro te besteden om te investeren in VVE en het taalniveau van pedagogisch medewerkers. De prioriteit voor 2012 en 2013 ligt bij het verbeteren van het taalniveau van pedagogisch medewerkers.

Eén voortoets
De verantwoordelijkheid om voor 2015 aan deze taaleisen te voldoen, ligt bij de gemeente. Olga Abell van Sardes verwacht dat gemeenten dit verschillend gaan oppakken. ‘Omdat gemeenten eindverantwoordelijk zijn adviseren wij ze een vinger aan de pols te houden. Het ligt voor de hand dat gemeenten één voortoets inkopen voor de nulmeting. Bij nascholingstrajecten zouden voorkeuren van instellingen er wellicht voor kunnen zorgen dat er met verschillende aanbieders wordt gewerkt.’ 

Taalaanbod
De nieuwe taaleisen hebben vooral betrekking op het taalniveau van de pm’er zelf en niet direct op het taalaanbod aan kinderen. Olga: ‘Bij leesvaardigheden gaat het bijvoorbeeld over het goed kunnen begrijpen van informatiefolders. Bij schrijfvaardigheden gaat het om het kunnen maken van observatieverslagen.’ Voor de communicatie met kinderen zijn deze taaleisen misschien niet zo relevant. Maar Olga merkt dat veel gemeenten en kinderopvangorganisaties met het verhogen van het taalniveau van pedagogisch medewerkers kans zien om gelijk te investeren in het verbeteren van het taalaanbod aan kinderen.

Andere baan
Wat nou als de beste kracht van de groep maar niet slaagt voor de taaltoets? Moet hij of zij op zoek naar een andere baan? Olga: ‘Het is afwachten of het zo’n vaart zal lopen. Maar als je werkt met kinderen uit de VVE-doelgroep, dan moet je het belang van een goed taalaanbod erkennen. Gelukkig kan die goede kracht bij sommige instellingen ook worden ingezet op een groep waar niet met VVE wordt gewerkt, zoals een babygroep. ‘

Download de Kieswijzers hier >>

Foto: Stock.xchng

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.