Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Meer spelen verbetert schoolprestaties

Nederlandse kinderen van 9/10 jaar oud scoren niet goed op wiskunde en wetenschappelijke vakken vergeleken met kinderen uit andere landen. Datzelfde geldt voor Vlaamse kinderen. Vaker leerrijke activiteiten doen met kleuters, zoals met blokken spelen, verhaaltjes voorlezen of tellen kan het verschil maken.
1TIMSS.jpg
Uit het TIMSS-onderzoek blijkt dat kleuters die vaak gestimuleerd zijn

De scores op rekenen en wetenschap zijn gepubliceerd in de studie Trends in International ­Mathematics and Science Study (TIMSS).  Hierin toetsen onderzoekers om de vier jaar de kennis van wiskunde en wetenschappen bij leerlingen van 9/10 jaar en als ze 13/14 jaar zijn. Ook ouders vullen vragenlijsten in.  De Nederlandse scores zijn alleen getoetst bij kinderen van 9/10 jaar oud. Bijna alle Westerse landen doen aan dit omvangrijke onderzoek mee. Maar ook kinderen uit landen uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Azië zijn getoetst.

Scores Nederlandse kinderen

Op rekenkundige vaardigheden staat Nederland op de 21e plek van de 49 landen en regio’s. Bovenaan staat Singapore gevolgd door Hong Kong, Zuid-Korea, de Chinese regio Taipeh, Japan en Noord-Ierland. Onder Nederland staan nog landen als Duitsland, Zweden, Australië, Italië en Spanje. Op wetenschappelijke vaardigheden staan Nederlandse kinderen van 9/10 jaar op een 33e plaats. Dat is vergelijkbaar met de scores van Vlaanderen en Italië. Ook hier wordt de top 3 aangevoerd door drie Aziatische landen: Singapore, Zuid-Korea en Japan. Ook Rusland en Finland scoren hoog.

Woordspelletje

De Vlaamse pers legt een link tussen deze scoren en het geringe aanbod van leerrijke activiteiten bij kinderen thuis. Noord-Ierland scoort namelijk redelijk goed op rekenkundige – en wetenschappelijke vaardigheden. 68 procent van hen speelt dan ook regelmatig een woordspelletje met hun kleuter of zingt samen een liedje. Vlaamse ouders doen dit in 28 procent van de gevallen. Toch blijkt uit de resultaten duidelijk dat kleuters die vaak gestimuleerd zijn, in groep 6  gemiddeld 18 punten meer voor wiskunde haalden en 23 voor wetenschappen.

Cijfers en letters

De Vlaamse pedagoog Michel Vandenbroeck beaamt in een artikel in het Nieuwsblad het belang van leerrijke activiteiten. ‘De leeromgeving thuis heeft een grote en langdurige impact op de resultaten van onze kinderen later op school. Dat wil niet zeggen dat we onze kleuters allemaal moeten leren lezen of schrijven. Het is belangrijk dat ze spelenderwijs in contact komen met cijfers en letters. Laat ze ontdekken, proberen en falen. Dat wakkert hun leer- en nieuwsgierigheid aan.’

Arbeidsparticipatie

Vandenbroeck weet dat vrouwen in Noord-Ierland veel minder werken dan vrouwen in Vlaanderen en dus ook meer tijd hebben om dit soort activiteiten met hun kinderen te ondernemen. Het verschil met Nederlandse vrouwen zal nog groter zijn, want de arbeidsparticipatie van moeders in Nederland is erg hoog. Onderzoekster Margo Vandenbroeck, verbonden aan de KU Leuven analyseerde de TIMSS-scores voor Vlaanderen. Zij denkt dat de lage scores van Vlaamse kinderen ook te maken hebben met het kleuteronderwijs waar minder aandacht is voor cijfers en letters. ‘Dat behoort bij ons veel strikter tot het lager onderwijs.’

Lees hier een samenvatting van het TIMSS-onderzoek (Engelstalig)

Cognitieve vaardigheden leren in de kinderopvang: is dat onze taak of moeten we dat aan het onderwijs overlaten? Hierover ontstond onlangs discussie. Lees hier de belangrijkste meningen en argumenten voor of tegen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.