Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Publicatie NJi: de pedagogische basis versterken

Om kansrijk op te groeien is niet alleen het gezin waar je opgroeit van belang, het is de gehele pedagogische basis van het kind: de nabije omgeving die de ontwikkeling van kinderen stimuleert en ouders ondersteunt bij het opvoeden. De nieuwe publicatie 'Opgroeien doe je samen' van het Nederlands Jeugdinstituut beschrijft wat de pedagogische basis is en hoe deze versterkt kan worden.
gezin
Beeld: iStock

Door deze pedagogische basis duidelijk te hebben, kunnen meer kinderen ervan profiteren. Medeauteur Sylvia Vlaardingerbroek: ‘Er zijn veel verschillende opvattingen over wat de pedagogische basis precies is. Daarom hebben we op een rijtje gezet wat erover bekend is. Met de publicatie wil het Nederlands Jeugdinstituut verhelderen wat de pedagogische basis is, wat daarin werkzaam is en bijdraagt aan de ontwikkeling van alle kinderen. Pedagogische basis is geen nieuw begrip, maar er zijn veel verschillende opvattingen en verwachtingen over.’

Definitie

Volgens het NJi bestaat de pedagogische basis uit ‘alle contacten, sociale relaties en leefomgevingen die bijdragen aan het opgroeien, het opvoeden en de ontwikkeling van kinderen.’ Dat zijn bijvoorbeeld buren, vrienden, leerkrachten, medewerkers van de opvang en sportbegeleiders. Maar ook speeltuinen, sportvelden, hangplekken en groene ruimte in de buurt zijn van invloed. Hoe meer kinderen en ouders kunnen leren van die contacten, relaties en omgevingen, hoe groter hun pedagogische rijkdom, volgens het instituut.

Plek vinden in de gemeenschap

‘De omgeving van kinderen is veel belangrijker dan we vaak denken. Daar leren ze het meest’, vertelt Vlaardingerbroek op de site van het NJi. ‘We hebben in Nederland veel aandacht voor het kind als individu, maar kinderen moeten ook leren hoe ze hun plek vinden in het collectief, in de gemeenschap. Je moet bijvoorbeeld leren dat je in de klas soms moet wachten tot je de aandacht krijgt van de leerkracht, omdat je onderdeel bent van een grotere groep. Leren geven en nemen als lid van het collectief, dat is een essentieel onderdeel van opgroeien. En het is ook essentieel voor de opbouw van de toekomstige samenleving.’

Pedagogische basis flink veranderd

De pedagogische basis is door de jaren heen in Nederland flink veranderd. Gezinnen zijn kleiner dan vroeger en kunnen minder een beroep doen op de steun van familie. Ouders beschikken over meer kennis over opvoeden, maar kunnen zich juist onzekerder voelen door alle beschikbare informatie – die elkaar ook tegenspreekt. En door de individualisering wordt opvoeden minder gezien als een verantwoordelijkheid van de gemeenschap.

Doel publicatie

De publicatie is bedoeld om te gebruiken bij een gezamenlijk gesprek over de lokale pedagogische basis, zegt Vlaardingerbroek. ‘Bijvoorbeeld met de gemeente, de school, de sportvereniging en het kinder- en jongerenwerk. Hoe goed gaat het met kinderen en jongeren in onze omgeving? Je kunt kijken welke factoren de belangrijkste zijn om in de omgeving aan te pakken, en afspreken hoe je daar samen aan gaat werken op alle plekken waar kinderen en jongeren komen.’

Bekijk hier de publicatie ‘Opgroeien doe je samen’ van het NJi >>

Door de enorme wachtlijsten in de kinderopvang hoor je steeds vaker geluiden om baby’s het eerste jaar thuis te laten bij de ouders – indien mogelijk. Ook uit onderzoek blijkt dat baby’s die naar een kinderdagverblijf gaan, meer stress ervaren dan thuis. Hoe zit dat precies met die stress bij baby’s? En hoe kun je dat zoveel mogelijk voorkomen? Lees hier het meer >>

Bron: NJi

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.