In het Generation R-project worden bijna tienduizend gezinnen intensief gevolgd. Rianne Kok, verbonden aan de Universiteit van Leiden, vertelt in het Algemeen Dagblad hoe ze haar onderzoek heeft aangepakt. Ze liet moeders samen met hun kind achter in een laboratorium met prachtig speelgoed. Zij kregen de boodschap dat de kinderen twee minuten niet met de dinosaurus, de xylofoon, de pop en ander spannend speelgoed mochten spelen. Vervolgens keek de pedagoge hoe moeders met deze situatie omgingen en wat daarvan het effect was op de peuters (rond de drie jaar).
Afpakken
Er kwam duidelijk naar voren dat de kinderen van autoritaire moeders ongehoorzamer waren dan kinderen die op een vriendelijke toon werden aangesproken. Sommige moeders kozen ervoor het speelgoed af te pakken of weg te leggen. Dat bleek in veel gevallen averechts te werken. De ervaring van Kok is, dat kinderen met een positieve opvoeding zichzelf later ook goed in de hand kunnen houden.
Afleiden
Wat werkt wel? Kok: ‘Afleiden helpt, maar ook op een duidelijke manier en zonder boos te worden grenzen aangeven. Sommige moeders zeiden tegen hun kind “We mogen nu even niet aan het speelgoed komen”. Als je daarbij ook vertelt waarom dat niet mag en dat je begrijpt dat het lastig is, dan voelt een kind zich meer begrepen. Je kunt dus ook iets benoemen zonder dat je toestemming geeft.’
Effect van ‘stout’
Het onderzoek van Kok krijgt nog een interessante wending, omdat ze ook van plan is te gaan uitzoeken wat het effect is van het gedrag van kinderen. Is het bijvoorbeeld verkeerd om ‘stout’ te zijn? Heeft dat invloed op de schoolprestaties? De vaders maken geen onderdeel uit van het onderzoek van Kok. ‘Dat wordt op dit moment door een collega-onderzoeker gedaan. Ik kijk naar vrouwen, omdat zij vaak de belangrijkste opvoeder zijn.’