Pilot met flexibele schooltijden stopt

Basisscholen mogen vanaf het schooljaar 2020-2021 niet meer experimenteren met flexibele schooltijden. Dit besloot minister van Onderwijs Arie Slob. Bij de PO-Raad zijn ze niet blij met dit besluit. Ook goede scholen worden namelijk gedwongen te stoppen.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
iStock

Met het experiment kregen elf scholen de ruimte om af te wijken van de centraal georganiseerde schoolvakanties en de schoolweek van vijf dagen. Na het experiment zou gekeken worden of de wet aangepast moest worden. Maar halverwege het experiment heeft de minister al besloten om te stoppen en de wet niet aan te passen.

Kwaliteitsproblemen

Vijf van de deelnemende scholen stapten zelf al uit het experiment vanwege kwaliteitsproblemen. Nog eens twee scholen moesten ingrijpende maatregelen treffen om kwaliteitsproblemen het hoofd te bieden. Dit meldde de Onderwijsinspectie aan de minister. De inspectie concludeerde dat over de invoering van de flexibele onderwijstijd niet lichtzinnig mag worden gedacht.

Maatwerk

Dit advies, in combinatie met de gezamenlijke opvatting dat afwijking van de onderwijstijd geen structurele situatie mag zijn, gaf de doorslag om te stoppen met het experiment. Minister Slob koos voor stopzetten per schooljaar 2020-2021 om scholen de ruimte te geven om weer aan de geldende wet- en regelgeving te voldoen. De minister wil wel meer ruimte geven voor maatwerk, maar liever vanuit een andere regeling en meer vanuit het perspectief en de behoeften van de leerling en leerkracht. Hoe dit er precies komt uit te zien, weet de minister nog niet.

Pioniers met lef

De deelnemende scholen hebben teleurgesteld gereageerd op het besluit van de minister om te stoppen. Ook de PO-Raad is kritisch. Dat scholen met onvoldoende leeropbrengsten worden uitgesloten, vindt de PO-Raad terecht. Maar dat ook scholen waar het wel goed gaat moeten stoppen, is niet terecht. Ook de bevindingen van deze scholen zouden wat de PO-Raad betreft mee moeten wegen bij de keuze voor een vervolg. ,,Pioniers met lef zijn immers nodig om de houdbaarheid van het stelsel aan de kaak te stellen. Waarom doen we de dingen zoals we ze doen, omdat het al honderd jaar zo gaat?”

Weinig animo

Door nu voor de hele groep het experiment stil te leggen, gooit de minister het kind met het badwater weg, vindt de PO-Raad. ,,Slob kondigt in zijn brief aan dat hij op zoek wil gaan naar andere mogelijkheden voor flexibilisering en ruimte, ditmaal vanuit het perspectief van de leerling en leerkracht. Het is goed voorstelbaar dat dezelfde scholen die het nu goed doen, ook daarvoor weer in aanmerking zouden komen. Door nu het experiment – ook voor goedlopende scholen – te stoppen, verwacht de PO-Raad weinig animo voor een nieuwe experimentenregeling.”

Het kabinet kondigde in het regeerakkoord aan 170 miljoen extra te investeren in een verruiming van het aanbod van voorschoolse educatie. Dat heeft grote consequenties voor VVE-aanbieders, bijvoorbeeld dat er vanaf 2020 een minimaal aanbod moet worden gerealiseerd van 16 uur per week. Lees hier hoe minister Slob dit wil organiseren

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.