De helft van de jonge kinderen (0-2 jaar) krijgt te maken met een tablet (50%) of smartphone (51%), blijkt uit het laatste MediaUkkie-onderzoek (april 2017). Dat aantal stijgt elk jaar. Ouders krijgen geen expleciete begeleiding hoe om te gaan met deze trend. Ieder mag doen wat hij of zij goeddunkt.
Mediaopvoeding
Voor een goede mediaopvoeding voor de allerjongste kinderen, vindt Bureau Jeugd & Media, moeten (professionele) opvoeders twee dingen weten: 1.) Onder de twee jaar oud leren kinderen er niets van. 2.) Als je het dan toch toestaat dat kinderen achter een beeldscherm gaan, moeten ouders het altijd samen doen met het kind en met taal begeleiden, én de goede media kiezen.
Lichaam
Bureau Jeugd & Media: ‘Een baby of peuter kan niets leren zonder zelf zijn handen en de rest van het lichaam te gebruiken. Iets zelf doen, iets nadoen, is vele malen krachtiger dan kijken naar hoe iemand anders iets doet op een beeldscherm. Zo blijken ze niet goed te kunnen nadoen wat ze op beeld gezien hebben. Zelfs 3-jarigen kunnen die overdracht nog niet goed maken van iets wat op een scherm getoond wordt en wat dat in het echte leven betekent. Dat heeft ermee te maken dat de echte wereld 3D is, en de schermwereld 2D.’
Actief
Omdat peuters bij een tablet vaak uitgedaagd worden actief te zijn, in plaats van passief tv kijken, wordt er wel gedacht dat peuters dan gemakkelijker iets zouden leren. ‘Maar uit onderzoek blijkt dat dat geen verschil maakt. Door te tikken en te vegen leren ze wel hoe de app werkt: ze stapelen blokken als de beste en de puzzel is zo gemaakt, maar ze worden daar niet beter van in blokken stapelen en puzzels maken in het echt.’
Geheugen
Onderzoekers denken dat het niet zozeer om de perceptie gaat, maar om hun geheugen: dat lijkt tot 4 jaar nog niet goed ingesteld te zijn op dingen die ze op een beeldscherm zien. Ze kunnen alleen iets in hun geheugen verwerken als het ze wordt voorgedaan door iemand van vlees en bloed, waarbij ze echte bewegingen kunnen spiegelen met hun eigen lichaam. ‘Als volwassenen precies uitleggen en herhalen wat ze zien, er bewegingen bij maken en taal gebruiken, dan leren de kleintjes al iets meer via een beeldscherm.’
Bron: Bureau Jeugd en Media
Vaak spelen dieren in kinderboeken de hoofdrol. Uit onderzoek van de universiteit van Toronto blijkt echter dat kinderen zich beter in menselijke hoofdrolspelers kunnen verplaatsen dan in dieren. Lees meer