Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Partners in opvoeding

Mede dankzij televisieprogramma's als The Nanny durven ouders toe te geven dat ze het soms ook niet meer weten. Met speciale opvoedcursussen spelen steeds meer kinderopvangorganisaties daar op in, en profileren zich zo steeds nadrukkelijker als partner in de opvoeding.
Kinderopvangorganisaties bieden ouders de mogelijkheid om al hun babyvragen kosteloos neer te leggen bij een babyconsulente.
Kinderopvangorganisaties bieden ouders de mogelijkheid om al hun babyvragen kosteloos neer te leggen bij een babyconsulente. - Foto: anp

Begin dit jaar nam Gertrude Kokke (moeder van twee kinderen; 6 maanden en 2,5 jaar) deel aan de workshop ‘Zindelijkheid’ van SKSG kinderopvang in Groningen. ‘Ik wilde graag wat tips over hoe je dat geleidelijk en goed kunt aanpakken. We hadden al een potje, een onderbroek en een boekje over het onderwerp gekocht. Het lijkt me fijn als mijn oudste rond zijn derde zindelijk is.’ Ze vond de workshop nuttig. ‘Ik leerde niet alleen van de pedagoog, maar ook van de andere ouders.’

Sinds twee jaar biedt de Groningse organisatie ouders allerlei vormen van opvoedingsondersteuning. ‘Het afgelopen jaar hebben we zeven volle groepen gehad’, vertelt hoofd pedagogen Astrid de Bruin. ‘Ik ben zelf ook een beetje verbaasd dat het zo goed loopt. Het kost toch twintig euro per keer. Er is zoveel belangstelling dat we onze workshops gemakkelijk nog vijf keer zouden kunnen geven.’

Experimenteren

Steeds meer kinderopvangorganisaties experimenteren met opvoedingsondersteuning. Zo biedt Ludens in Utrecht workshops, heeft Koningskinderen in Bussum sinds kort wekelijks een gratis babyconsult en kunnen bij SKZ in Zwijndrecht ouders met hun vragen online terecht bij een pedagogisch panel. En ze lijken een snaar te raken.

Bij SKSG werken vijf pedagogen die onder andere trainingen geven aan de leidsters en kinderen observeren bij opvallend gedrag. ‘Het begon ermee dat ouders aan een pedagoog vroegen of zij niet eens thuis over hun kind wilden komen praten’, zegt De Bruin. ‘Dat hielden we altijd af. Tot we dachten: waarom ook niet?’ Sindsdien kunnen ouders bij pedagogen terecht voor adviesgesprekken; eerste gesprek gratis. Vervolgens vroegen ouders of zij dezelfde trainingen konden krijgen als de pm’ers. Er werden workshops ontwikkeld (‘Ik ben 2 en ik zeg nee’ en ‘Zindelijkheid’) van elk twee uur. Daarnaast zijn er open koffieochtenden over een opvoedthema. ‘Kennelijk hebben we een groep aangeboord die met vragen niet naar het consultatiebureau gaat – werkende ouders, relatief hoog opgeleid’, zegt de pedagoog.

Uitproberen

Het is een kwestie van uitproberen welke onderwerpen wel en niet leven, merkt ze. De adviesgesprekken gaan meestal over de ontwikkeling van nul- tot vierjarigen, zindelijkheid, dwarsheid, slaap- en eetproblemen. Zo nodig wordt met individuele video-interactie gewerkt. De Bruin: ‘Het is een drietrapsraket. Ouders komen naar de workshop en zien daar dat ze niet de enigen zijn die ergens mee worstelen. Na afloop blijft ook altijd een groepje hangen met persoonlijke problemen of we krijgen een mailtje. Daaruit komen adviesgesprekken voort.’ In de toekomst willen ze beginnen met een spreekuur op locatie, waar ouders zonder afspraak kunnen binnenlopen. En misschien komen er ook cursussen voor de kinderen zelf. ‘Denk aan een brugklastraining.’

Laagdrempelig

Bij Kinderopvang Walcheren (KOW) geven de pm’ers zelf sinds eind vorig jaar opvoedcursussen aan ouders. Ook hier is de redenering: de kennis is er toch. ‘Onze pm’ers hebben veel in huis en dat willen we graag laagdrempelig aanbieden’, vertelt beleidsmedewerker kwaliteit Ivette van der Sluijs. Afgelopen najaar vond de eerste workshop plaats, over interactievaardigheden. Hij bestaat uit twee avonden, een theoretische en eentje waarbij opnamen uit de thuissituatie geanalyseerd worden. ‘We proberen aan te sluiten bij de kwaliteiten van onze pm’ers’, zegt Van der Sluijs. ‘Zo is de workshop ‘Interactiebegeleiding’ gegeven door een medewerker die daarin is opgeleid, en werd onze workshop over rouwverwerking gegeven door twee pm’ers die daar in hun SPH-opleiding aandacht aan hebben besteed.’

Partner

De tijden zijn veranderd. Waar ouders tien jaar geleden misschien beledigd zouden zijn als hun kinderopvangorganisatie zich zou profileren als (mede-)deskundige in opvoeden, lijkt nu sprake te zijn van een honger naar kennis. ‘Een groeiende groep ouders durft om hulp te vragen bij opvoedingskwesties’, zegt De Bruin. De invloed van Jo ‘The Nanny’ Frost mag daarbij niet onderschat worden. ‘In alle workshops blijkt dat ouders haar strafhoekje hebben overgenomen, maar ze doen het vaak niet goed’, zegt De Bruin. ‘Dan is het leuk om te vertellen hoe het ook kan en om onze eigen interactiemethode uit te leggen.’ De pedagoog ziet het als een goede gelegenheid om te laten zien hoeveel verstand van pedagogiek de pm’ers hebben. ‘In de kinderopvang werpen we eindelijk onze schroom af en laten we zien wat we kunnen.’

De kracht van de cursussen zit ‘m vooral in het persoonlijke element, denkt Van der Sluijs. ‘Tijdens onze avond met video-interactie stelden de deelnemers zich kwetsbaar op. Ze lieten filmpjes zien aan mensen die ze niet kenden en deelden hun ervaringen. Vaak zijn ze enorm geholpen met simpele, praktische tips.’ Ook pedagoog De Bruin vindt de interactie tussen de ouders tijdens de bijeenkomsten opmerkelijk. ‘Daar zit een groep ouders die elkaar totaal niet kent. Binnen twee minuten gooit iedereen alles heel openhartig op tafel. Als ouders eenmaal bij elkaar zitten, is het een feest van herkenning.’

Op waarde schatten

Komende zomer zal KOW evalueren wat de workshops hebben opgeleverd. ‘Het zou mooi zijn als ouders door de cursussen het vak van pm’er beter op waarde weten te schatten’, zegt Van der Sluijs. ‘Maar ik hoop ook dat mensen op verjaardagen positief over de opvangorganisatie praten door hun ervaringen tijdens de workshops, en dat ze ambassadeurs van de organisatie worden.’ De Bruin ziet het aanbod als een extra service voor de klanten en een manier om zich te onderscheiden van de concurrent. In dat kader hebben ze afgelopen jaar met een piepklein caravannetje achter de SKSG-auto rondgereden, waarin een pedagoog af en toe spreekuur hield. ‘Op een gegeven moment schuiven er dan wat ouders gniffelend naar binnen. Zo breng je mensen er misschien wel toe om een keer te bellen.’

‘In de kinderopvang werpen we eindelijk onze schroom af en laten we zien wat we kunnen’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.