De minister heeft de GGD, de Raad van State, de VNG, het ministerie van OCW en Financiën en de Belastingdienst gevraagd om naar het wetsvoorstel te kijken. In totaal zijn er zeven ouderparticipatiecrèches in Nederland, in Utrecht en Amsterdam. Zij maken nu nog deel uit van de Wet Kinderopvang en de ouders hebben nog steeds recht op kinderopvangtoeslag. Maar hier willen minister Asscher en de branche kinderopvang vanaf. De ouderparticipatiecrèche kan immers niet aan de kwaliteitseisen uit de Wet voldoen. Ouders die op de groepen op een opc staan, zijn bijvoorbeeld niet voldoende gekwalificeerd.
Participatiemaatschappij
In de Tweede Kamer is een tijd gediscussieerd over welke status de opc’s wel moeten krijgen. Ouderparticipatiecrèches zijn een goed voorbeeld van een initiatief van onderop in een levendige participatiemaatschappij. Om die reden wil minister Asscher de opc’s wettelijk blijven verankeren. De GGD kan deze locaties blijven inspecteren zodat er sprake is van toezicht op kwaliteit. Hiervoor moet er voor opc’s een alternatief kwaliteitskader worden geformuleerd.

Minister Asscher maakte in 2014 bekend dat hij een einde wilde maken aan ouderparticipatiecrèches (opc’s) met behoud van kinderopvangtoeslag. Het tolereren van de uitzondering gaat ten koste van de bereidheid van reguliere kinderopvangorganisaties om wél aan de regels te voldoen, zo vreesde de minister. Lees meer >>
Oudercommissie
Minister Asscher wil de initiatiefnemers van opc’s veel ruimte bieden om deze kwaliteitseisen te formuleren. Zij hoeven dan niet langer te voldoen aan de minimale kwaliteitseisen die nu voor formele kinderopvangorganisaties gelden. Geopperd is al om de beroepskwalificatie-eis voor ouders aan te passen naar een door opc’s zelf te ontwikkelen interne opleiding (in plaats van PW-4). De bepalingen voor het vormen van een oudercommissie zijn voor een opc ook niet relevant. De ouderbetrokkenheid is door de opzet van de opc al voldoende gewaarborgd.
Is het terecht dat kinderopvangtoeslag voor ouderparticipatiecrèches verdwijnen? Reageer hier >>
Uurtarieven
Minister Asscher benadrukt in een toelichting op het wetsvoorstel dat opc’s ook na 1 januari 2016 betaalbaar blijven. Waar formele kinderopvangorganisaties 70 procent van hun kosten uitgeven aan loon, hebben eigenaren van een opc daar niets mee te maken. De uurprijs van opc’s ligt tussen de € 1,38 en € 2,40 per uur. Opvang in een kinderdagverblijf kost gemiddeld € 6,84 per uur. Als de opc’s straks niet meer onder de kinderopvangtoeslagregeling vallen, kan het zijn dat ouders plotseling meer moeten gaan betalen. Om te voorkomen dat ouders in de problemen raken, adviseert minister Asscher opc’s om inkomensgerelateerde tarieven te hanteren.
Landelijk Register
De partijen die een zogenaamde uitvoeringstoets hebben gedaan, hebben nog wel wat aanvullingen voor minister Asscher. De GGD stelt bijvoorbeeld vragen over het wel of niet aannemen van stagiaires op ocp’s. VNG vraagt zich af of volledige aanpassing van het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP) noodzakelijk is. Dat zou oplopen tot 50.000 euro in totaal.
Lees hier het volledige wetsvoorstel en de uitvoeringstoetsen van betrokken partijen >>
Toeslag is gemeenschapsgeld. Daarom is het terecht dat daar objectief te meten kwaliteitseisen tegenover staan. Dit moet voor heel de branche eenduidig zijn: geen uitzonderingen. Zoals bij de gastouderopvang geen toeslag gegeven wordt als de gastouder niet aan de eisen voldoet, moet dit hetzelfde zijn voor de groepsopvang. Wil een ouder het liever zelf regelen, prima, maar dan geen gemeenschapsgeld daarin stoppen.
zeer terecht.het is valse concurentie.Ze hoeven aan veel minder regels te voldoen.
Als je het doet om elkaar te helpen en je hebt daardoor niet veel kosten dan hoef je ook geen toeslag te ontvangen
Hoewel de prijs die hier betaald wordt weinig afwijkt van wat ouders na het ontvangen van de toeslag bij ons kindertdgverblijf betalen.
Dus voor de prijs hoef je geen OPC op te richten