‘Opruimen na elke activiteit, is dat wel nodig?’

Pm'er Saphira heeft een collega die veel meer wil opruimen dan zij. Maar is na elke activiteit opruimen wel nodig? Ze vraagt pedagoge Marieke Grijpink om raad.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Fotolia

VRAAG

‘Ik heb een collega die steeds maar wil opruimen, na elk spelmoment moet de hele groep weer aan kant. Ik vind dat niet nodig. De peuters willen vaak na een eten weer doorspelen, waarom zouden we dan opruimen?’

ANTWOORD

‘Zoveel mensen, zoveel wensen. De een is rommelig, terwijl een ander dagelijks poetst en ruimt. Hier gaat het om professionele peuteropvang. Waar zijn de peuters bij gebaat? Wat hebben zij nodig? Ik ga uit van speelruimte binnen een heldere structuur. De structuur wordt gevormd door hoeken, die uitdagend ingericht zijn, maar ook door duidelijke verwachtingen en regels. Natuurlijk zijn het peuters, dus zij mogen fouten maken. De vraag is: wat brengt peuters tot diepgaand spelgedrag, wat geeft een optimale ontwikkeling en welbevinden? Fantasiespel bouwt zich vaak op in de vorm van een verhaal. Wat nu als je halverwege het verhaal moet stoppen? Dan is het fijn om te horen: “Kom we gaan wat drinken, we laten alles staan, dan kunnen jullie daarna lekker weer doorgaan.” Dit bevordert de diepgang van het spel! De drive van spel zit juist in de continuïteit. Als je een prachtig bouwwerk hebt gemaakt waar je trots op bent, wat is er leuker dan dit te laten staan en aan papa te laten zien wanneer hij je komt halen? Steeds maar opruimen staat deze kansen in de weg. Opruimen met een functie is prima, omdat het anders bijvoorbeeld te chaotisch wordt voor de peuters, of omdat ze uitgespeeld zijn en toe zijn aan nieuwe speluitdagingen. Het antwoord zie je dus in het gedrag van de kinderen op je groep! Verwoord naar elkaar en de kinderen waarom je kiest om de ene keer wel en de ander keer niet op te ruimen.’

Eerdere pedagogische vragen

  • ‘Moet ik een kind dwingen fruit te eten?’ Lees meer
  • ‘Rik vindt weinig aansluiting in de bso-groep. Hoe helpen wij?’ Lees meer
  • ‘Hoe houd ik de aandacht vast bij het voorlezen?’ Lees meer
  • ‘Hoe leer ik iets af?’ Lees meer
  • ‘Kinderen praten elkaar na in een kringgesprek’ Lees meer
  • ‘Als ik huil, krijg ik van mama een lolly’ Lees meer
  • ‘5 dagen naar de opvang, dat is toch zielig?’ Lees meer
  • ‘Hoe help ik een dreumes zelfstandig eten? Lees meer
  • ‘Dreumes trekt steeds aan haren. Wat nu?’ Lees meer
  • Zelfstandigheid: ‘Wel of niet meer helpen?’ Lees meer
  • ‘Een driftig kind: apart zetten?’ Lees meer
  • ‘Waarom zwijgt kleuter Joris op de bso?’ Lees meer
  • ‘Daagt dreumes Kevin ons uit?’ Lees meer
  • ‘Arief spreekt geen Nederlands, hoe kan ik hem helpen?’ Lees meer
  • ‘Waarom wil Kees geen feestmuts op?’ Lees meer
  • ‘Meisje wil niet verschoond worden’ Lees meer
  • ‘Kinderen moeten van ouders een kusje geven’ Lees meer
  • ‘Een dreumes op mijn groep bijt andere kinderen steeds’ Lees meer >>
  • ‘Drie jongetjes verpesten de sfeer in de groep’ Lees meer >>
  • ‘Een meisje wil steeds hetzelfde op brood’ Lees meer >>
  • ‘Meehelpen? Daar betaalt mama toch voor?’ Lees meer >>
  • ‘Moeder neemt geen afscheid. Wat nu?’ Lees meer >>

Heb je ook een pedagogische vraag voor Annemiek en/of Marieke? Mail je vraag naarkinderopvang@bsl.nl onder vermelding van ‘Pedagogische vraag’. Dan lees je het antwoord binnenkort terug op Kinderopvangtotaal.nl.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.