Als een kleuter voor het eerst naar school gaat, wisselen crèche en school na toestemming van de ouders meestal informatie uit over het kind. Gaat het kind naar een bso dan gebeurt veelal hetzelfde. Maar hoe die informatie wordt uitgewisseld en welke informatie, daar is maar weinig over bekend. Om hier inzicht in te krijgen starten Ecorys, Sardes en MOOZ een onderzoek.
Doorlopende ontwikkelingslijn
Onderzocht zal worden welke manieren van informatieoverdracht goed werken en waar behoefte aan is als het gaat om informatieoverdracht. Ook wordt gekeken hoe de overdracht van informatie over kinderen bijdraagt aan een doorlopende ontwikkelingslijn voor 0-12 jarigen.
Gebruik zal worden gemaakt van literatuuronderzoek, interviews met informatie-experts, enquêtes onder schoolleiders in het basisonderwijs en kinderopvangmanagers, interviews met schoolleiders en kinderopvangmanagers en focusgroepsgesprekken.
Enquête
Scholen en kinderopvangorganisaties kunnen vanaf september de enquête over informatie-uitwisseling invullen, valt te lezen op de website van Sardes. Geselecteerde basisscholen en kinderopvangorganisaties ontvangen hierover een e-mail met meer informatie. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van de Ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Meer informatie is beschikbaar bij Ecorys (Floor.vanoort@ecorys.com).
Bron: Sardes.
In de praktijk werken kinderopvang en basisschool al veel met elkaar samen. Waarom de software waar zij mee werken dan niet? Dat dachten softwareleveranciers ParnasSys en Konnect. Zij verbinden hun systemen met elkaar waardoor digitale barrières tussen kinderopvang en school verdwijnen. Lees meer