Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Onderzoek: handbewegingen en spraakontwikkeling gaan samen

Er is bij kinderen een sterke koppeling tussen de ontwikkeling van spraak en handbewegingen.  Dat blijkt uit promotieonderzoek aan de rijksuniversiteit Groningen. Uit eerder onderzoek bleek al dat handbewegingen een belangrijke rol hebben in de cognitieve ontwikkeling.  
spelen, hand, handbeweging
© tatyana_tomsickova / Getty Images / iStock

Cognitief begrip bestaat uit het samenspel tussen (hand)bewegingen en spraak, en iemands fysieke en sociale omgeving, aldus vakblad Vroeg. Bij moeilijke taken is de koppeling tussen handbewegingen en spraak sterker dan bij makkelijke taken. Samenwerkende kinderen stemmen hun handbewegingen en spraak op elkaar af, en zelfs hun hoofdbewegingen.

Het is belangrijk dat pm’ers en leerkrachten aandacht hebben voor zowel de spraak als de handbewegingen van kinderen, aldus het onderzoek.

CITO-score

Spraak beïnvloedt de handbewegingen meer dan andersom. Interessant is dat een grotere asymmetrie in aantrekkingskracht tussen spraak en handbewegingen samenhangt met een hogere (kleuter) CITO-score voor taal en een hogere leeftijd. Omgekeerd hangt een meer gebalanceerde aantrekkingskracht samen met een hogere (kleuter) CITO-score op rekenen en een betere prestatie op eerdere wetenschap-en-techniek-taken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.