Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Nu online: Management Kinderopvang nummer 2, 2022

Frida Noordzij
In Management Kinderopvang nr. 2: het nut en de haalbaarheid van de invoering van 960 uur voorschoolse educatie. Hoe staat het er na drie jaar mee? En ook: De zware reken- en taaltoetsen voor mbo-studenten Pedagogisch Werk maken een hoop slachtoffers. Veel studenten halen de toetsen niet en raken verloren voor de sector. Mbo-docenten slaan alarm. Lees alle artikelen.
nu-online-management-kinderopvang-nummer-2-2022

Operatie VE grotendeels geslaagd

Het nut van de invoering van 960 uur voorschoolse educatie werd bij de invoering nauwelijks betwijfeld, de haalbaarheid wel. Hoe staat het er na drie jaar mee? Uit onderzoek van Sardes en Oberon blijkt dat de gigantische operatie bijna overal is geslaagd. Lees meer

Op weg naar 2025: zorgen en optimisme

Het kabinet heeft ambitieuze plannen uitgesproken in het regeerakkoord. Tijdens een discussiemiddag bespraken leden van de Beroepsvereniging directeuren Kinderopvang (bdKO) welke zorgen en kansen zij zien. Hoe gaat het met de kansenongelijkheid, wat wordt de rol van de gemeente en hoe voorkom je dat de kinderopvang wordt opgeslokt door het onderwijs? Lees meer

Stop met toetsen van peuters

In de winter van 2021-2022 was Betsy van de Grift betrokken bij de veranderingen in het toetsen in de kleutergroepen op de basisschool en drong zich de vraag aan haar op: ‘Wordt er in de kinderopvang eigenlijk nog getoetst?’ Dat was de aanleiding voor een onderzoeksproject en dit artikel. Lees meer

Zware eisen vergroten personeelstekort

De zware reken- en taaltoetsen voor mbo-studenten Pedagogisch Werk maken een hoop slachtoffers. Veel studenten halen of dreigen deze toetsen niet te halen en raken verloren voor de sector. Hoe belangrijk zijn deze vaardigheden? Mbo-docenten slaan alarm. Lees meer

Onderzoek naar innovaties in VVE

Het verbeteren van de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie: dat was het doel van de innovaties die vanaf 2017 voor een aantal jaren in vijf gemeenten werden uitgevoerd en onderzocht door het Kohnstamm Instituut, KBA Nijmegen en de Vrije Universiteit Amsterdam. Wat heeft deze proeftuin opgeleverd voor de VVE? Lees meer

‘Mooi om te zien hoe kinderen kunnen opbloeien’

Alle kinderen dezelfde kansen bieden op ontwikkeling, dat is wat Kinderopvang Morgen nastreeft. Dat gebeurt bijvoorbeeld op IKC De Eglantier in een gemengde wijk in Delft, waar Tessa de Quelerij leidinggevende kinderopvang is. Femmie Streng, HRM-manager bij Kinderopvang Morgen, ontwikkelde een IKC-functiehuis. ‘Als je hier echt in gelooft, moet je op een nieuwe manier naar functies kijken.’ Lees meer

Bekijk alle artikelen van Management Kinderopvang nr. 2, 2022 >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.