De beslissing betekent echter niet dat de BSO-bus morgen al wordt gebruikt om kinderen van school te halen. ‘Theoretisch mag hij de weg op,’ aldus Stint-ontwikkelaar Edwin Renzen tegen de NOS. ‘Het is supergaaf dat we mogen, maar het moet wel degelijk gebeuren. Ook moeten nog veel administratieve zaken worden afgerond en er zijn nog geen rijtrainingen gegeven.’
Rolbeugel
Anders dan de Stint is de BSO-bus voorzien van een rolbeugel. Ook zijn er andere aanpassingen gedaan op het gebied van veiligheid. Dit is in lijn met de aangescherpte eisen van 2019. De Stint was gemaakt op basis van eisen uit 2011. Na onderzoek van onder meer de voormalige Rijksdienst voor het Wegverkeer (nu RDW) werd begin oktober besloten dat de BSO-bus veilig genoeg was om te gaan rijden.
De RDW concludeerde dat de BSO-bus aan alle eisen voldoet, behalve dat het maximum aantal van acht passagiers wordt overschreden. Op verzoek van de Tweede Kamer is hier eerder een uitzondering voor gemaakt, nadat er met de kinderopvangsector afspraken zijn gemaakt over het veilig gebruik van de BSO-bus.
30 km/u zones
Deze afspraken houden onder meer in dat de BSO-bus zoveel mogelijk gebruikt wordt op vrij liggende fietspaden of in 30 km/u zones. Ook wordt de BSO-bus alleen gereden door bestuurders die een rijvaardigheidstraining hebben gevolgd. Het volgen van deze trainingen is nu een van de belemmeringen bij een direct gebruik.
Steun kinderopvang
Renzen is blij met de toestemming om weer de weg op te mogen, maar met gemengde gevoelens, zei hij eerder tegen Kinderopvang Totaal. Zijn collega’s staan op straat, mondjesmaat kan weer begonnen worden met de productie.
De afgelopen jaren kon hij mede overeind blijven door steun vanuit de kinderopvangsector. ‘Zij bleven geloven in ons product, net zoals wij dat doen. We willen niet anders dan dat zij straks weer met een gerust hart kinderen kunnen vervoeren in ons nieuwe Stintmodel.’